رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی

هااادی

کاربر ساده
  • تعداد ارسال ها

    1
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    10

هااادی last won the day on June 13 2017

هااادی had the most liked content!

3 دنبال کننده

درباره هااادی

  • درجه
    کاربر جدید

Profile Information

آخرین بازدید کنندگان نمایه

1,521 بازدید کننده نمایه
  1. درمان ناباروری

    خوردن ریز غذاهایی که در سفره یا بیرون سفره ریخته می‌شود: بنابر روایات خوردن ریز غذاها درمان کل بیماری ها است. در روایت آمده است: پیامبر ابو ایوب را دید که ریزه غذاها را از سفره جمع می‌کند پیامبر فرمود خدا برای تو و بر تو و در تو برکت دهد ابو ایوب عرض کرد ای رسول خدا برای غیر من چه؟ فرمود بله برای هرکس که آنچه تو خوردی بخورد این برکت وجود دارد.خوردن ریزه غذاها واکسیناسیون طبیعی است چون اندک میکروبی به آن ها می‌چسبد و چون تعداد آن ها کم است بدن قدرت سرکوب آن ها را دارد و با سرکوب کردن آن میکروب ها برای مقابله با آن ها ورزیده می‌شود. در روایت دیگر آمده است: نزد امام صادق(ع) غذا خوردیم هنگامی که سفره جمع شد آنچه ریخته بود را میل کرد و فرمود این ریزه غذاها فقر را از بین می‌برد و فرزندان را زیاد می‌کند.الان بیشتر تعبیرات در روایات کثرت آمده است ولی مراد از آن ناباروری است. اگر کسی فرزند نمی‌آورد با خوردن خورده غذاها فرزند دارد می‌شود. چه ارتباطی بین درمان ناباروری و خورده غذاها وجود دارد نیاز به تامل و بررسی دارد. این مسئله چیزی نیست که به این راحتی به دست بیاید. شاید کمک ملائکه باشد. البته ملائکه هر محرک خیری در جهان که در راستای خیر عمل می‌کند ملائکه هستند. خوردن تخم مرغ: در روایت آمده است: تخم پردندگان دیگر را نیز شامل می‌شود. البته مراد از تخم مرغ هم نوع محلی آن است نه تخم مرغ های محلی. یعنی پیامبری به خداوند از کم بودن نسل در امت خود شکایت کرد پس خداوند به او گفت که امت را امر به خوردن تخم مرغ کند پس این کار را انجام دادند و جمعیت دیگر را زیاد کرد. در روایت دیگر آمده است: زیاد تخم پرندگان بخورید زیرا فرزند را زیاد می‌کند در روایت دیگر آمده است: زیاد خوردن تخم پرندگان فرزند را زیاد می‌کند. البته مراد این است که تخم مرغ را غذای خود قرار بدهند و با نان بخورند. در روایت آمده است پیامبری از کم بودن نسل در امت خود به خداوند شکایت کرد خداوند فرمود آن ها را به خوردن تخم مرغ با نان امر کن مرغ مستحب است که سیاه باشد. چون قرار دادن مرغ سیاه در خانه مستحب است. مرغ خوک پردندگان است. البته تخم مرغ هم نهی شده است ولی در اینجا به عنوان دارو است و شاید دارو عوارضی هم داشته باشد. مثلا تخم مرغ سبب گرفتگی نفس می‌شود. قانون خوردن تخم مرغ این است که در روز یک دانه نباید کامل خورده بشود ولی عرض کردم که این جا به عنوان دارو مطرح است. گوشت با تخم مرغ خوردن گوشت با تخم مرغ موجب زیاد شدن فرزند می‌شود. مقداری گوشت (چرخ کرده یا چرخ نکرده) می‌پزند و روی آن تخم مرغ ریخته می‌شود. این غذا درمان ناباروری است. در روایت آمده است :پیامبری به خداوند از کم بودن فرزند شکایت کرد خداوند به او فرمود گوشت به همراه تخم مرغ بخور. پیاز با تخم مرغ در روایاتی برای افرادی که ضعف جنسی دارند نوع بخصوصی از تهیه پیاز و تخم مرغ بیان شده است. از مجموع روایات غذایی استفاده می‌شود که الان هم مرسوم است که به آن «مَخنمه» می‌گویند. پیاز سفید را خورد می‌کنند و با روغن زیتون سرخ می‌کنند و روی آن تخم مرغ محلی می‌ریزند به همراه گوشت چزخ کرده می‌پزند. به نظر می‌رسد این غذا جمع بین روایات تقویت کننده باروری است. کاسنی در روایت آمده است: روی کاسنی چند قطره از بهشت می‌ریزد و فرزندان را زیاد می‌کند. یکی از داروهای ما برای درمان ناباروری کاسنی است. کاسنی خشک شود و آسیاب شود و بخورند. قطرات بهشت غیر از شبنم است. در روایت داریم کاسنی حتی تکان داده هم نشود چه رسد به اینکه شسته شود. از این روایت معلوم می‌شود که برگ های کاسنی باید خورده شود نه ریشه‌ی آن زیرا قطرات بهشت روی ریشه ها ریخته نمی‌شود. عرقیجات چون الکل دارند مورد قبول ما نیست. در روایت دیگر آمده است: بر شما باد خوردن سبزی کاسنی زیرا مال و فرزند را زیاد می‌کند و کسی که دوست دارد مال و فرزندان او زیاد شود کاسنی را غذای خود قرار دهند. در این روایت کاسنی به عنوان سبزی مطرح شده است. خوب است که افرادی که امکانات دارند کاسنی را ترویج بدهند. این سبزی ان شاء الله درمان ناباروری و ضعف جنسی است. بیشتر خوردن کاسنی در شب تاکید شده است به مقدار هفت برگ. ائمه امر می‌کنند تا کاسنی خورده شود و این مطلب شوخی نیست. مکانیزم اثر کاسنی در زیاد شدن اموال برای ما معلوم نیست و باید روی آن کار بشود. در روایت دیگر آمده است: کسی که از زیادی مال و فرزند پسر خوشحال می‌شود پس زیاد کاسنی بخورد. یکی از خصوصیت های کاسنی این است که فرزند را در نهایت زیبایی قرار می‌دهد. حتی بیشتر از به فرزند را زیبا می‌کند. در روایت آمده است امام صادق فرزند خیلی زیبایی دید و فرمود: همانا پدرش زیاد کاسنی می‌خورده خوردن کاسنی فوائد زیادی دارد و ریختن قطره ای از بهشت کافی در تمایز آن است. مراد از کمی نسل یا فرزند در روایات، ناباروری است مفاد روایات این است که چیزهایی که مطرح شد باعث زیاد شدن فرزند می‌شود. آیا درمان ناباروری هم می‌باشد؟ مستفاد از روایات این است که مراد از کمی فرزند، نداشتن فرزند است. این در اصطلاح اعراب مرسوم است که از عدم به کمی تعبیر می‌کنند. در روایت آمده است: کسی که فرزند ندارد تخم مرغ بخورد و زیاد بخورد. طبق این روایت کمی فرزند در معنای عدم باروری استفاد می‌شود. زیرا در اول روایت آمده است کسی که فرزند ندارد و در انتهای همین روایت آمده است که نسل را زیاد می‌کند. بنابراین زیاد کردن به معنای درمان ناباروری است. روایات دیگری بر این معنا آمده است: مردی به امام باقر (ع) از کمی فرزند شکایت کرد و او از زن کنیز و آزاد فرزند می‌خواست و فرزند دار نمی‌شد در حالیکه شصت سال داشت امام فرمود سه روز بعد از نماز واجب عشاء و نماز صبح هفتاد مرتبه سبحان الله و استغفرالله و در آخر بگو اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً و بعد از سه روز با همسر خود مجامعت کن ان شاء الله صاحب فرزند می‌شوی. در ابتدا دارد «کمی فرزند» و در ادامه آمده است که «فرزند دار نمی‌شود» استغفار خداوند می‌فرماید:پس گفتم كه از پروردگار خود طلب آمرزش كنيد كه او همواره بسيار آمرزنده است تا آسمان (ابر) را بر شما پرباران فرستد و شما را با اموال و پسران يارى كند و براى شما باغ‌ها و براى شما نهرها قرار دهد در روایت آمده است ابرش به امام باقر (ع) شکایت کرد که بچه دار نمی‌شود امام فرمود در هر روز و شب صد مرتبه استغفار کن زیرا خداوند می‌فرماید اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً إِلَى قَوْلِهِ- وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِين. شکی در این نیست که استغفار درمان ناباروری است. عمل های جراحی و کارهای حرام اشتباه است. بلکه درمان ناباروری چیزهایی است که قرآن و ائمه (ع) مطرح می‌کنند. در روایتی داریم که اگر خداوند بخواهد نطفه روی سنگ منعقد می‌شود روایتی می‌فرمایدمردی به امام صادق (ع) عرض کرد بچه دار نمی‌شوم فرمود صد مرتبه هنگام سحر استغفار کن و اگر فراموش کردی قضای آن را بجا آور. اذان گفتن در روایت آمده است:شخصی به امام رضا (ع) شکایت کرد که بیمار است و فرزند دار نمی‌شود امام امر فرمود که در خانه با صدای بلند اذان بگوید شخص گفت این کار را انجام دادم و خداوند بیماری من را برطرف کرد و فرزندانم زیاد شد محمد بن راشد گفت همیشه بیمار بودم و هیچ گاه خوب نبودم و خانواده من هم بیمار بودند و به این دستور عمل کردم و خداوند بیماری را از من و از خانواده من بر طرف کرد. اذان گفتن با صدای بلند هم یکی از درمان های عمومی محسوب می‌شود. چه اشکالی دارد کسی که در خانه بیمار دارد با صدای بلند اذان بگوید. اذان شیاطین را دور می‌کند. بلندی به گونه ای باشد که صدق کند که شخص بلند اذان می‌گوید. دعاء برای طلب فرزند در روایت آمده است: یعنی اگر کسی فرزند دار نشده است بگوید إِذَا أَبْطَأَ عَلَى‌ أَحَدِكُمُ‌ الْوَلَدُ فَلْيَقُلِ- اللَّهُمَ‌ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي‌ بَلْ هَبْ لِي عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعَظَّمُ‌ ثُمَّ أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَافِيَةٍ شُكْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مِنْهَا رِضْوَانَكَ فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْد دعاء دیگر برای بچه دار شدن به امام صادق(ع) عرض کردم من از خانواده ای هستم که منقرض شده اند و برای من فرزندی نیست امام فرمود در حال سجده این دعا را بخوان: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ شخص می‌گوید این کار را انجام دادم و دو پسر به من داده شد. نماز و دعاء برای فرزند آوری در روایت آمده است: کسی که می‌خواهد همسرش باردار شود دو رکعت نماز بخواند بعد از نماز جمعه که در آن دو رکعت رکوع و سجود را طولانی کند و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا إِذْ قَالَ‌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ اللَّهُمَّ هَبْ لِي‌ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَصِيباً وَ لَا شِرْكا اگر نماز جمعه نخواند بعد از نماز ظهر این نماز خوانده بشود. دعاء هشام یعنی در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله بگو و ده مرتبه استغفار کن و نه مرتبه تسبیح بگو و دهمین را با استغفار ختم کن و سپس بگو اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً. وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً حاجب این کار را کرد و فرزندان بسیار روزی او گشت و بعد از زیاد خدمت امام صادق و امام باقر می‌رسید راوی می‌گوید من هم این را به او گفتم که با دختر عموی خود ازدواج کردم و فرزند دار نمی‌شدم و این دعاء را به اهل بیت خود یاد دادم به گونه ای که خانم من گمان کرد که هر وقت این دعاء را بخواند و بخواهد بچه دار می‌شود و این دعاء را به دیگران از هاشمی ها گفتم کسانی که بچه دار نمی‌شدند همه صاحب فرزندان بسیار شدند و الحمد لله. نیت کردن اسم در روایت آمده است: شخصی به امام صادق (ع) شکایت کرد که فرزندی برای او متولد نشده است فرمود هنگامی که مجامعت کردی بگو اللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ رَزَقْتَنِي ذَكَراً سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً (خداوندا اگر پسری روزی ام کنی اسم او را محمد می‌گذارم) شخص گفت این کار را انجام دادم و بچه دار شدم. در روایت دیگر آمده است: اسم فرزند را علی بگذار زیرا پدرم امام صادق(ع) زمانی که کنیزش بچه دار نمی‌شد به او می‌فرمود نیت کن اسم او را علی بگذار او باردار می‌شد و پسر می‌زایید. انتخاب زن زشت در روایت آمده است: شخصی گفت شصت سال گذشت و بچه دار نمی‌شدم حج گذاردم و خدمت امام صادق(ع) رسیدم شکایت کردم فرمود آیا بچه دار نمی‌شوی عرض کردم نه فرمود هنگامی که به عراق رفتی ازدواج کن زشت هم باشد مهم نیست عرض کردم سواء چیست؟ فرمود زنی که در آن زشتی وجود دارد زیرا آن ها زیاد تر بچه دار می‌شوند و این دعاء را بخوان اللَّهُمَ‌ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي بَلْ هَبْ لِي أُنْساً وَ عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عَلَى تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعْطِي أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَاقِبَةٍ خَيْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مُنْتَهَى رِضَاكَ عَنِّي فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءِ الْعَهْدِ خداوند از برخی چیزی را می‌گیرد خواندن «وذالنون» در روایت آمده است:شخصی از خراسان به امام صادق(ع) عرض کرد فدایت شوم بچه دار نمی‌شوم فرمود هنگامی که به شهر خود برگشتی و خواستی همبستر شوی بخوان وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‌ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ تا سه آیه دیگر ان شاء الله فرزند دار می‌شوی. آب آسمان در روایت آمده است:قسم به خداوندی که من را مبعوث کرد اگر شخصی بچه دار نمی‌شود و دوست دارد بچه دار بشود و از آن آب بخورد بچه دار می‌شود و اگر خانم نازا باشد خداوند به او فرزند می‌دهد و اگر مرد و زن نازا باشند و از آن آب بخورند خداوند نازایی آن ها را برطرف می‌کند و اگر قدرت همبستر نداشته باشد قدرت پیدا می‌کند و اگر دوست دارد فرزند پسر یا دختر باشد همان باردار می‌شود و تصدیق این مطلب در آیه قرآن است يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقِيما صبح و شب یک لیوان حداقل یک هفته بخورند. همبستر شدن در آخر شب در روایت آمده است همبستر شدن در آخر شب باشد زیرا برای بدن صالح تر و به فرزند آوری امید بیشتر است و اگر فرزندی برای شما قضاء شود باهوش تر است.
  2. علل نازایی

    نازایی علل و اسباب متعددی دارد. تنبلی تخمدان امروزه عمومی شده است که معلول داروهای شیمیایی است. علت دیگر نازایی کیست هایی است که در تخم دان تولید می‌شود. علت دیگر چسبندگی لوله رحم است. لوله ای که از تخم دان به سمت رحم می‌آید. اگر لوله بسته باشد عمل انتقال تخمک محقق نمی‌شود. علت دیگر وجود فیبرم در رحم است. ورم ها دو جور است. گاهی در داخل دیواره رحم است که به آن «فیبروم» می‌گویند و اگر جدا از رحم باشد «میوم» می‌گویند. گاهی عفونت رحم یا کم کاری تیروئید و کم خونی و عدم آمادگی رحم موجب نازایی می‌شوند. دیواره رحم طوری است که نطفه را نمی‌تواند نگه دارد. نازایی در آقایان گاهی به خاطر بسته شدن مجاری اسپرم و عدم تولید آن یا عدم حرکت آن و یا واریکوسل و ورم بیضه ها می‌باشد. https://telegram.me/teb_e_vahyani
  3. در روایات تعبیر «سَدد» آمده که در لغت به معنی راه بسته‌شده است، این راهی که بسته‌شده می‌تواند شامل رگ‌های خونی، دستگاه گوارش، مجاری ادرار و ... باشد، دراین‌بین گرفتگی رگ‌ها اهمیت بیشتری دارد. اگر این کلمه به‌صورت «سُدد» تلفظ شود در لغت به معنی حالتی است که شخص چشمش تار شود و ذهن او کند شود و در گوشش صدایی به وجود آید و سنگین شود و مغز او به‌درستی کار نکند. اولین درمان بادروج یا ریحان کوهی است،یعنی «کسی روی یک سفره با امام کاظم (ع) نشسته بود و امام فرمود بادروج بیاورید، دوست دارم اولین لقمه‌ام بادروج باشد، زیرا این راه بسته‌شده را باز می‌کند و سبب اشتها به غذا می‌شود و التهاب چشم را برطرف می‌کند، اگر اولین لقمه بادروج باشد دیگر اهمیت نمی‌دهم که غذا چه باشد و دیگر ترسی از بیماری نخواهم داشت و ...» به‌احتمال‌زیاد مراد از سدد در این روایت گرفتگی دستگاه گوارش است زیرا صحبت از غذا و اشتها شده است ولی چون در ادامه به التهاب چشم اشاره شد می‌توان گفت که گرفتگی اختصاص به دستگاه گوارش ندارد. ریحان کوهی از ریحان معمولی برگ ریزتری دارد و ظاهراً تخم ریحان کوهی همان تخم شربتی است، البته در بعضی کتب آمده که بادروج یعنی بادرنج و بادرنج همان بادرنجبویه است که در مشهد فراوان است. در روایت آمده: دومین درمان حوک است یعنی «حوک سبزی پیامبران (ع) است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم می‌کند (به‌جایی می‌رساند که بدن تواند استفاده کند) و راه بسته‌شده را باز می‌کند و آروغ را خوش‌بو می‌کند و بدن (یا دهان) را خوش‌بو می‌کند و سبب اشتها به غذا می‌شود و بیماری را بیرون می‌کشد و ایمنی از جذام است و اگر (حوک) درون انسان قرار گیرد کل بیماری‌ها را از بین می‌برد.» متأسفانه امروزه به‌جای استفاده از سبزی‌های مفید مانند حوک از سبزی‌هایی استفاده می‌کنیم که مفید نیستند و یا مضر هستند مانند تره شاهی یا گشنیز. یک بیماری به نام روده مستقیم است که فرد مبتلا به آن نمی‌تواند غذا را جذب کند و مستقیم غذا را دفع می‌کند ازاین‌رو لاغر می‌شود، وقتی مجرای منتهی به کبد و طحال بسته شود مواد غذایی جذب نمی‌شود و همان‌گونه دفع می‌شود. در روایت تعبیر «یمرئ» آمده که به معنی رساندن غذا به مرحله جذب و استفاده است و با هضم تفاوت دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت مراد از باز کردن را بسته، باز کردن مجاری کبد و طحال است تا کار گوارش به‌درستی صورت گیرد و غذا جذب بدن شود. از طرفی در روایت آمده که وقتی حوک در بدن قرار گیرد کل بیماری‌ها را از بین می‌برد، پس می‌توان گفت که باز کردن راه بسته اختصاص به مجاری دستگاه گوارش ندارد و می‌تواند شامل که مجاری حتی رگ‌های خونی هم باشد. در مورد اینکه حوک چیست اختلاف است ولی با توجه به روایات به‌احتمال‌زیاد همان بادروج یا ریحان کوهی است، ریحان کوهی در کوه فراوان است و شبیه به خوشه گندم است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: سومین درمان آویشن و نمک است، «آویشن و نمک (وقتی جمع شوند) باد (درد یا التهاب) قلب را طرد می‌کنند و راه بسته‌شده را باز می‌کنند و خلط (بلغم) را می‌سوزاند و سبب ریزش (حرکت) آب می‌شود و ...» با توجه به روایت که صحبت از مشکلات قلب می‌کند، مراد از باز کردن راه بسته در این روایت باز کردن گرفتگی عروق قلب است، اگر بخواهیم دارویی برای باز کردن گرفتگی عروق درست کنیم باید آویشن و نمک هم جزو ترکیبات آن باشند. به همین طریق و با جست‌وجوی روایات متعدد کم‌کم دارویی به نام بازکننده عروق ساخته‌ایم که خیلی مؤثر است و به‌سرعت رگ‌ها را باز می‌کند و دیگر نیازی به عمل جراحی هم نیست، فرقی ندارد که این گرفتگی به علت رسوب چربی باشد یا علل دیگر. در روایت آمده سبب ریزش آب می‌شود که می‌تواند مراد آب بدن یا آب مرد یا ادرار باشد. به نظر می‌رسد که مقدار نمک باید همان قدری باشد که انسان به‌طورمعمول قبل از غذا مصرف می‌کند و در کل آویشن و نمک باید به مقدار صدق استفاده شود، حداقل یک قاشق مرباخوری و تفاوت ندارد قبل از غذا باشد یا بعدازآن. اموری که سدد یا گرفتگی را باز می‌کنند، در روایات از تعبیر «یفتح السدد» استفاده‌شده، گرفتگی می‌تواند شامل گرفتگی رگ‌های خونی، روده، مجاری ادرار و مانند این‌ها باشد. چهارمین درمان نی نیشکر است، امام رضا (ع) می‌فرمایند: «نی نیشکر راه بسته‌شده را باز می‌کند و هیچ آسیبی به بدن نمی‌زند.» نی نیشکر اگر تازه و سبز باشد قابل‌خوردن است و در بعضی کشور‌ها متداول است که آب‌میوه‌گیری‌ها آن را به مردم عرضه می‌کنند. پنجمین درمان انجیر است، امام علی (ع) می‌فرمایند: یعنی «خوردن انجیر راه بسته‌شده را باز می‌کند و برای التهاب کولون مفید است، پس در روز انجیر زیاد بخورید و در شب بخورید ولی (درشب) زیاده‌روی نکنید.» در روایت تعبیر «تلین السدد» آمده، معلوم می‌شود که بسته شدن در اثر سفت شدن و ورم و مانند این‌ها است. با توجه به قراینی که در روایت آمده این درمان بیشتر مربوط به مجاری گوارشی است البته شاید بتوان عمومیت هم برداشت کرد. قولنج یعنی التهاب و ورم روده بزرگ که مانع از عبور مدفوع می‌شود. چون مصرف انجیر ایجاد حساسیت می‌کند و شاید سبب ایجاد ورم در بعضی اعضا بدن شود، نباید در شب زیاد مصرف شود (حداکثر سه تا شش عدد) ولی مصرف زیاد در روز مانعی ندارد. انجیر برای بواسیر مفید است، بخصوص بواسیر نر یا ساچمه‌ای که دانه‌هایی در انتهای روده هستند و مانع خروج مدفوع می‌شوند، کسی که مبتلا باشد باید منتظر شود تا این دانه‌ها بیرون بیاید تا بتواند عمل تخلیه را انجام دهد، خوردن انجیر این دانه‌ها را نرم و خروج مدفوع را نرم می‌کند. خوردن انجیر برای بواسیر ماده هم خوب است. ششمین درمان بادنجان است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «زیاد بادنجان بخورید در فصل خرماپزان، زیرا درمان کل بیماری‌ها است و طراوت صورت را زیاد می‌کند و رگ‌های خونی را نرم می‌کند و آب مرد را زیاد می‌کند.» البته در بعضی مناطق خرما نیست و می‌توان نزدیک‌ترین محل که خرما دارد را در نظر گرفت. معمولاً فصل خرماپزان تیرماه و مردادماه است. در این روایت مراد این نیست که در دیگر فصول سال بادنجان مصرف نشود بلکه مراد این است که مصرف آن در این زمان خاص درمان کل بیماری‌ها است. کسی که مبتلا به تصلب شرایین است دیواره رگ‌هایش سخت می‌شود و ممکن است ترک بخورد یا پاره شود و اگر خون‌ریزی مغزی باشد می‌تواند سبب سکته مغزی، فلج یا مرگ شود، با توجه به روایت، بادنجان رگ‌ها را نرم می‌کند و برای این بیماری مفید است. همچنین نرم شدن رگ‌ها خون‌رسانی به صورت را بهبود می‌بخشد و سبب شادابی پوست صورت می‌شود روایات درباره بادنجان عجیب است، در روایت آمده: «در جایی که باید گرم باشد، گرم است و در جایی که باید سرد باشد، سرد است. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «بادنجان بخورید زیرا این را در بهشت دیدم و شهادت داد برای خداوند به حقانیت و برای من به نبوت و برای علی (ع) به ولایت، اگر کسی آن را بخورد با نظر اینکه بیماری‌زا است، برای او بیماری‌زا است و اگر کسی آن را بخورد با نظر اینکه درمان است، برای او درمان است.» بادنجان درخت ولایت است. با توجه به این روایات برخلاف نظر بعضی مردم و طب سنتی، بادنجان ضرر ندارد و اگر ضررهایی هم داشته باشد در فصل خرماپزان دیگر ضرر ندارد. کلاه سبز بادنجان کاهنده قند خون است، خوب است کسانی که مبتلا به بیماری قند هستند هرچند مدت یک‌بار حداقل پنج یا شش عدد از آن را در آب بجوشانند و آب آن را بخورند، این قند خون را پایین می‌آورد و پس‌ازآنکه دوباره بالا رفت این باز همین کار را بکنند. اگر کلاه سبز را هم با آب آن بخورند برای بواسیر هم مفید است. در روایت آمده: «(بادنجان) را سرخ کنید.» همچنین آمده: «(بادنجان) را با روغن سرخ کنید.» بادنجان را می‌توان با روغن‌زیتون سرخ کرد و مصرف نمود همچنین می‌توان بادنجان را به صورت ترشی هم مصرف کرد. متأسفانه بعضی مواد غذایی را برای مدت طولانی منجمد می‌کنند و بعد مصرف می‌کنند، این اشتباه است، در طب اسلامی یک ماده غذایی بعد از سه روز دیگر نباید مصرف شود. هفتمین درمان داروی شافیه است، در روایت درباره داروی شافیه آمده: «هرگاه نه‌ماهه شد برای بیماری سدد مفید است و زیادی خواب و هذیان‌گویی در خواب و درد و ترسیدن و پریدن از خواب، روغن تخم ترب بگیرند و به همراه یک عدس از داروی شافیه، موقع خواب و ناشتا مصرف کنند.»، «سدد» به دو طریق تلفظ می‌شود و معنی آن‌ها متفاوت است، اگر بخوانیم «سَدد» به معنی گرفتگی و بسته شدن راه است اما اگر بخوانیم «سُدد» با توجه به کتب لغت به معنی تاری دید و صدای گوش و کندی ذهن است. چون در روایت صحبت از زیادی خواب و هذیان در خواب و درد و ترس و پریدن در خواب است، به‌احتمال بیشتر مراد همان بیماری سُدد است. چون احتمال دارد که تخم ترب مانند بعضی تخم‌های دیگر مانند خردل و کنجد خودش روغن داشته باشد، باید از تخم ترب تازه و با فشردن آن روغن بگیرند ولی اگر خیلی روغن نداشت، به آن روغن اضافه کنند و مدتی بگذارند یا حرارت دهند سپس صاف کنند. به‌طورکلی روغن‌گیری روش‌های مختلفی دارد اگر بخواهیم از دانه‌ای که روغن دارد، روغن بگیریم به‌وسیله اعمال فشار این کار انجام می‌شود، اگر بخواهیم از گل‌ها مانند گل بنفشه و گل سرخ روغن بگیریم، باید روی گل روغن کنجد یا زیتون بریزیم و حداقل یک ماه بگذاریم سپس صاف کنیم، در این روش نباید از حرارت استفاده کرد، اگر بخواهیم از برگ‌ها مثل برگ مرزنجوش یا سداب یا حنا روغن بگیریم، باید روی برگ روغن کنجد یا زیتون بریزیم و روی حرارت ملایم قرار دهیم و پس از چند ساعت (معمولاً دو تا چهار ساعت) آن را صاف کنیم. هشتمین درمان روغن‌مالی است، روغن‌مالی در روایات بسیار توصیه‌شده و پیامبر (ص) به این کار مقید بودند تا جایی که اگر کسی می‌پرسید پیامبر کیست، به او می‌گفتند کسی که موهایش مرتب است و روغن‌مالی شده. از فواید روغن‌مالی موها، شفاف شدن صورت است، اگر روغن روی صورت مالیده شود خیلی کم نفوذ می‌کند ولی اگر به سر مالیده شود بیشتر نفوذ می‌کند، مستحب است که روغن روی جاهایی که مو هست مالیده شود شامل سر، ابرو، محاسن، سبیل و داخل بینی، زیرا روغن از طریق مو جذب و وارد بدن می‌شود. روغن‌مالی برای بانوان هر شب و برای آقایان هفته‌ای دو بار توصیه‌شده است. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «روغن‌مالی در شب سبب می‌شود که روغن (وارد بدن شود و) در رگ‌ها جریان پیدا کند و پوست را نرم می‌کند.» شاید جریان روغن در رگ‌ها برای نرم کردن رگ‌ها و باز کردن گرفتگی مفید باشد، زیرا در روایت گفته که پوست را نرم می‌کند و این از طریق بهبود خون‌رسانی و باز کردن مویرگ‌ها انجام می‌شود. در روایت آمده: «اگر مردم می‌دانستند که در روغن بنفشه چه خاصیتی دارد همانا آن را می‌خوردند.» در روایت آمده: «شیر شتران ماده درمان تمام بیماری‌ها و معلولیت‌ها در بدن است و بدن را پاک‌سازی می‌کند و چربی (رسوب‌کرده) را خارج می‌کند و آن را می‌شوید.» موادی که در رگ‌ها رسوب می‌کنند و باعث گرفتگی می‌شوند نوعاً از جنس چربی هستند و باز کردن آن‌ها بسیار مشکل است و درنهایت مجبور می‌شوند که یک رگ از پا بگیرند و با رگ قلب جایگزین کنند. ولی شیر شتر این خاصیت را دارد که مانند صابون این چربی را برطرف می‌کند. در روایت آمده: «ادرار شتر بهتر از شیر شتر است.» می‌توان گفت همان خواص شیر شتر که برطرف کردن چربی است، در ادرار شتر بیشتر وجود دارد. در روایت آمده: «روغن‌مالی پوست را نرم می‌کند و مغز را زیاد می‌کند و مجاری آب را آسان می‌کند و خشکی و سیاهی پوست را برطرف می‌کند و رنگ (صورت) را روشن می‌کند.» با توجه به این روایت روغن‌مالی باعث زیادشدن یا ترمیم مغز می‌شود و می‌تواند برای افرادی که آسیب مغزی دیده‌اند و یا ضربه‌مغزی شده‌اند مفید باشد. مجاری آب شامل مجاری عرق و رگ‌های خونی می‌شود و مراد از آسان کردن همان باز کردن است لذا می‌توان گفت که روغن‌مالی برای گرفتگی رگ‌ها مفید است. از خواص دیگر روغن‌مالی با روغن بنفشه درمان شوره سر و سیاه شدن مو است.
  4. در روایات دو کلمه قلب و فؤاد آمده است، مراد از قلب بیشتر قلب باطنی است که همان عقل و ذهن است و مراد از فؤاد بیشتر همان عضو تپنده در بدن است. در اکثر روایاتی تاکنون بررسی کردیم از کلمه قلب استفاده‌شده بود، در این بخش به روایاتی می‌پردازیم که در آن‌ها کلمه فؤاد آمده است.تعبیراتی راجع به فؤاد آمده یکی از آن‌ها یَجِم الفؤاد است، یجم یعنی قلب را راحت می‌کند، جمع می‌کند، تقویت می‌کند، کامل می‌کند و نواقص آن را برطرف می‌کند. در روایات اموری در این رابطه ذکرشده که به آن‌ها می‌پردازیم. میوه به، به درمان اصلی و شاخص برای بیماری‌های قلب است، ازجمله مواردی که تعبیر یجم الفؤاد درباره آن‌ها آمده به است، در روایت آمده: «امام صادق (ع) پسربچه‌ای زیبا دیدند و فرمودند حتماً پدر و مادر این پسر به خورده‌اند، به‌صورت را زیبا می‌کند قلب را کامل می‌کند.»در روایت آمده: «طلحه وارد بر پیامبر (ص) شد و در دست پیامبر (ص) یک به بود، پیامبر (ص) این به را به طلحه دادند و فرمودند این را بخور زیرا قلب را کامل می‌کند.» در روایت آمده: «پیامبر (ص) به زبیر فرمودند ای زبیر به بخور زیرا سه فایده دارد، زبیر پرسید ای رسول خدا این فواید چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند قلب را کامل می‌کند و آدم خسیس را بخشنده می‌کند و آدم ترسو را شجاع می‌کند.» تلبینه، در روایات تأکید شده به استفاده از تلبینه بری افراد بیمار، به عبارتی خوب است غذای بیمار تلبینه باشد، تلبینه از گندم یا جو و شیر و عسل درست می‌شود به‌این‌ترتیب که گندم یا جو را با حرارت ملایم شب تا صبح می‌گذارند بپزد سپس شیر و عسل هم به آن اضافه می‌کنند تا مدتی هم با شیر بجوشد، امروزه می‌گویند که عسل نباید حرارت ببیند زیرا خواص آن کم می‌شود ولی در روایت حرارت دادن عسل اشکالی ندارد، پس هم می‌توان عسل را زمان طبخ اضافه کرد و هم بعدازآن. این غذا شبیه هلیم است با این تفاوت که به‌جای گوشت، شیر دارد. شیر و عسل هرکدام درمان عام بیماری‌ها هستند و جو هم این‌گونه است لذا توصیه می‌کنیم که تلبینه را با جو درست کنند.در روایت آمده: «(تلبینه) قلب بیمار را کامل می‌کند.» در این روایت اثر تلبینه بر قلب مقید به بیماری شده است.در روایات متعدد آمده زمانی که کسی در خانه پیامبر (ص) بیمار می‌شد تلبینه از آتش پایین نمی‌آمد. شاید با توجه به این مطلب بتوان گفت که تلبینه را باید گرم مصرف کرد.
  5. در روایتی از پیامبر (ص) آمده: «بر شما باد مرزنجوش، آن را بو کنید، زیرا برای گرفتگی بینی مفید است، گرفتگی بینی بیماری است که در سینوس‌ها است.» البته برای این بیماری روغن بنفشه پایه کنجد هم می‌دهیم و مؤثر است و خوب است به این روغن مرزنجوش هم اضافه شود، همچنین قطره مرزنجوش جامع که حتماً مؤثر است و هر مشکلی که در بینی باشد این قطره مرزنجوش جامع بخاطر همین مرزنجوش، درمان می‌کند و امتحان شده.
×