رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
masterina

آیا میدانید کفیر چیست و چه خواصی دارد

سوال

آنهایی که اهل نوشیدنی سالم هستند، حتما نام دوغ کفیر را شنیده‌اند. دوغی که با طعم خوب و تخیلی‌اش جای خوبی بین طرفداران نوشیدنی‌های سالم و غیرگازدار (نوشابه‌ای) باز کرده است. نام «کفیر» برگرفته از کلمه «ک‍ِف» در زبان ترکی به معنای خوشی و لذت است ولی هر خوشی‌ای که مشکل‌دار نیست! این نوشیدنی ابتدا از قفقاز به دنیا معرفی شد.کفیر تکه های قارچ شبیه به گل کلم به رنگ سفید ، که شیر را تخمیر و به ماست تبدیل می کند و خواص طبی بسیاری دارد.این نوشیدنی در مناطق قفقاز استفاده می شده و پس از آن در بسیاری از کشورهای اروپا و بعضی از ایالتهای آمریکا مورد استفاده قرار گرفت . در روسیه علاوه بر ماست ، کفیر به صورت پنیر هم تهیه شده و به صورت غذا از آنها استفاده می شود .
قفقازیها از سنین جوانی از کفیر به جای آب خوردن و غذا استفاده می کنند و عمر آنان معمولاً به 110 تا 150 سال می رسد . در این اواخر هرگز امراض سل ، سرطان و ناراحتیهای گوارشی در آنها دیده نشده است .
موارد مصرف : ناراحتیهای گوارشی به ویژه زخم معده و اثنی عشر ، تورم معده و روده « گاستریت و انتریت » و اسهال و ناراحتیهای کبدی و یرقان ( کفیر باعث نابود شدن زایده های اضافه در روده ها می شود ) ناراحتیهای پوستی به ویژه اگزماها ، بیماریهای قلب و عروق ، فشار خون ، انسداد عروق ، کاهش دهنده ی کلسترول خون ، لاروبی کننده ی جدار عروق ، ناراحتیهای عصبی ، افسردگی ، فشارهای عصبی ، اضطراب ، بیخوابی ( شبها مصرف شود ). کفیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . مشاهده شده است که مخاط دهان و لثه ها که دچار عارضه شده اند ( مانند تاولهای دردناک عود کننده ) به مدت سه ماه بهبودی کامل میدهد . از عود تبخال جلوگیری می کند . باعث تقویت و قابلیت انعطاف مفاصل بدن مخصوصاُ رباطهای ستون فقرات و دیسک بین مهره ها می شود . موجب لطافت و نرمی پوست بدن می شود ( از طریق استعمال آن روی پوست )
این ماده ی ارزشمند تنها یک دارو نمی باشد ، بلکه به عنوان سس سالاد یا نوعی ماست می توان از آن استفاده نمود .
در گرفتاریهای عصبی ، هر روز همراه غذا 1 لیتر و جهت رفع بیخوابی شب هنگام به مقدار نیم لیتر یا کمتر.
 طرز تهیه دوغ کفیر: شرط اول درست کردن کفیر داشتن قارچ سفید رنگی است که فقط در شیر زنده می ماند و عامل تغییر دهنده شیر است. به دست آوردن قارچ کفیر آن قدر که به نظر می آید دشوار نیست؛ این قارچ در شیر به سرعت رشد می کند و پس از سه چهار هفته حجم آن دوبرابر می شود؛ کسانی که از این قارچ دارند می توانند هر ماه قدری از آن را به جای آن که دور بیندازند میان دوستان خود تقسیم کنند. بنابراین راه به دست آوردن قارچ کفیر پیدا کردن یکی از این کسان است، و انی کسان در جامع ما پیدا می شوند.
برای درست کردن 1 لیتر کفیر ، 3 تا 4 گردو قارچ کفیر زنده را در ظرف بلوری یا چینی شسته و خشک کرده ای می گذاریم و 1 لیتر شیر خامه گرفته سرد روی آن می ریزیم. سپس در ظرف را محکم می بندیم و آن را در جای تاریکی که گرمای آن حدود 20 درجه سانتی گرارد باشید می خوابانیم. قارچ کفیر در حرارت زیر 20 درجه و در نور زیاد از فعالیت می افتد.
کفیر را می توان به مدت 12، 18، 24، 36 و 48 ساعت خواباند؛ به این ترتیب 5 درجه کفیر به دست می آید، که اهل فن خواص متفاوتی برای آن ها ذکر می کنند. اگر زمان خواباندن از 48 ساعت بیشتر شود مقداری قارچ در شیر شناور می شود که قابل مصرف نیست.
قارچ کفیر را باید همیشه در شیر نگه داشت، و گرنه می میرد. هفته ای یک بار باید قارچ و ظرف آن را با آب ولرم بشوییم و باز شیر تازه روی قارچ بریزیم. کفیر آماده را باید صاف کنیم و در یخچال نگه داریم . برای صاف کردن کفیر یا بریدن قارچ آن نباید وسایل فلزی به کار بریم .( کتاب مستطاب آشپزی، نجف دریابندری، جلد اول، ص 455 
خواص کفیر ( اکسیر جوانی - معالج بسیاری از امراض گوارشی - گردش خون - لاروبی کننده ی بدن )

: قفقازی ها به داشتن طول عمر بالای صد سال مشهورند. اعتقاد این است مصرف کفیر ارتباط زیادی با طول عمر در قفقاز دارد
. کفیر غنی از ویتامین های گروه B مثل B12, B1 و ویتامین K است که در عملکرد صحیح کلیه ها، کبد و سیستم عصبی نقش بسزایی دارند. این خواص مفید عبارتند از:- هضم لاکتوز در کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند - ضد سرطان - هضم سلول های مخمری- ترشح بزاق دهان- جلوگیری از نفخ- درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی- تحریک ترشح شیره ی معده - درمان اسهال- درمان سندرم خستگی- مقوی برای زنان باردار، شیرده و مسن- موثر در زیبایی پوستاصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک
افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست - جلوگیری از بیماری پوکی استخوان - درمان آلرژی ها
درمان اسهال و ضد عفونی کننده محیط روده
درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی توانند شیر بخورند - درمان بیماری های گوارشی - درمان فشار خون
درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی یا هایپر اکتیویتی
سرشار از ویتامین های گروه ب مانند نیاسین ، پیردوکسین و اسید فولیک - غنی از کلسیم ، فیبر و پروتیئن
مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا - ممانعت از نفخ روده ای
- کمک به بیماران رنجور از ایدزنکته مهم در خصوص پیری : متچینکف درباره علل پیری زودرس معتقد است که وجود مواد حاصله از فعالیتهایمیکروب های ناشی از گندیدگی در روده باعث پیری زودرس و کوتاهی عمر میشود و مصرف شیرهای تخمیری مثل کفیر با تغییرات pH محیط روده مانع رشد ونمو فعالیت این باکتری های مضر شده و در نتیجه موجب ازدیاد عمر می گردد .بنابراین به شما توصیه می گردد حتماً روانه 1 الی 2 لیوان کفیر بعنوان نوشیدنی در وعده های غذایی خود جا دهید که همیشه شاداب باشید .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

1 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

hm

×