رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
leila992 مهمان

تاثیر گیاهان در درمان بزرگی پروستات

سوال

leila992 مهمان   
leila992 مهمان

پروستات غدۂ کوچکی است که فقط مردان آن را دارند. درست بالای مقعد قرار گرفته و مقدار زیادی مایع برای منی تولید می کند. برخلاف بیشتر بخش های بدن، اندازه پروستات با افزایش سن بیشتر می شود، که این حالت را بزرگی خوش خیم پروستات می نامند. در این مطلب برای شما عزیزان از عارضه بزرگی پروستات بیشتر صحبت می کنیم.

 

غده پروستات و بزرگی پروستات

 

بزرگی پروستات


همراهان عزیز طب فارسی: در حدود ۴۰ سالگی، ۱۰ درصد مردان تا حدودی دچار بزرگی پروستات می شوند. ولی در سنین حدود ۵۰ سالگی، این رقم به ۵۰ درصد رسیده و در سنین بالاتر هم بیشتر است. چرا این باعث نگرانی است؟ غده پروستات دورمیز راه مردان، یعنی همان مجرایی که ادرار را از بدن خارج می کند، را گرفته است. با بزرگ شدن پروستات، میزراه تحت فشار قرار می گیرد و دفع ادرار مشکل شده و مثانه کاملا خالی نمی شود. علامت اصلی آن هم بیدار شدن نصف شب برای دفع ادرار است. من شرط می بندم درمان گیاهی بهتر از داروهای معمول یا عمل جراحی برای بزرگی خوش خیم (یا غیر سرطانی) پروستات مؤثر است.

 

درمان بزرگی پروستات

 

بزرگی پروستات

 

داروهای معمول فیناسترید (پروسکار) و ترازوسین (هیترین) بیشتر پول سازان کارخانجات دارویی اند، چون تنها چیزهای تأییدشده برای جلوگیری از رشد سلولهای پروستات بعد از ۵۰ سالگی هستند. گیاه درمانگرها برای مبارزه با این داروها اعلام آمادگی کرده و در اوایل دهه ۱۹۹۰، نخل ازهای و شیرین بیان، تخم کدو را به عنوان جایگزین آنها معرفی کردند. برخی گیاه درمانگرها این موضوع را در کنفرانسی در برابر گروهی از کارکنان اداره غذا و دارو آمریکا (FDA) و مؤسسه ملی بهداشت آمریکا بیان کردند و هدف این بود که می خواستند طرفداران «قرص های جادویی» بدانند که همه فکر نمی کنند که داروی شیمیایی تنها راه حل بزرگی خوش خیم پروستات است. در برابر همه شرط بستند که مخلوط نخل ازهای، شیرین بیان، و تخم کدوی ، که به صورت یک معجون درآورده اند، بهتر از قرص های آنها مؤثر است و ارزان تر و بی خطر تر نیز هست.

دلیل دیگر این هو و جنجال هم این بود اداره غذا و دارو کارخانه های داروسازی را وادار به آزمایش مقایسه ای داروهای صناعی خود نه با مواد بی اثر (دارونما)، بلکه با جایگزین های گیاهی، کند. اگر ثابت شود داروی شیمیایی از دارونما و گیاه دارو بهتر است، مصرف دارو تأیید شود. ولی اگر معلوم شد گیاه نتیجه بهتری دارد، آنگاه هر دو را باید تأیید کنند. برای جبران هزینه های تحقیقات هم کارخانه داروسازی می تواند انحصار تولید گیاه دارو را هم در اختیار گیرد. با این روش، مردم اختیار انتخاب داروی گران قیمت یا جایگزین ارزان تر گیاهی آن را دارند.

 

دلیل استفاده از گیاهان برای رفع بزرگی پروستات

 

بزرگی پروستات


اگر برای خرید داروی پروسکار باید پول زیادی بپردازید، هزینه سالانه خرید نخل ازهای و شیرین بیان بسیار بسیار کمتر خواهد بود، و اگر بخواهید مصرف سالانه تخم کدو ذخیره کنید چیزی نزدیک به رایگان خواهد شد. پیش از ورود پروسکار و هیترین به بازار، تنها راه درمان عمل جراحی بود. یک روش جراحی معمول فرستادن وسیله عمل به درون میز راه تا محل غده پروستات و تراشیدن آن بود تا مجرای ادرار بازتر شده و ادرار راحت تر تخلیه شود. این روش عمل جراحی مؤثر، ولی گران بود، خطرات معمول اعمال جراحی را به همراه داشت، و بهبود از آن هم دو هفته به طول می انجامد. داروهای پروستات جایگزین های خوبی برای عمل جراحی شدند و از آن هم کم هزینه تر هستند. ولی گیاه داروها از اینها هم ارزان ترند.

گیاهان در بوته آزمایش داروهای معمول با جلوگیری از تبدیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون به ترکیب مرتبط با آن به نام دی هیدروتستوسترون، که باعث تکثیر سلولهای پروستات میشود، از بزرگ شدن غده جلوگیری می کنند. در حالی که دارو مانع این فرایند تبدیلی می شود، جایگزین های طبیعی مورد اشاره ما لااقل همین کار را هم می کنند. در واقع، به نظر بسیاری پزشکان طبیعت درمانگر، گیاهان خیلی بهتر این کار را انجام می دهند. مخصوصا پروسکار یک ایراد اساسی دارد. بیشتر مردان لااقل باید شش ماه آن را بخورند تا بهبودی قابل ملاحظه پدیدار شود و روی همه افراد هم مؤثر نیست. کمتر از نصف مردانی که پروسکار مصرف کرده اند حتی بعد از یک سال بهبود مشاهده نکرده اند. پروسکار عوارض جانبی اذیت کننده ای هم دارد، که از جمله آنها کاهش تمایل جنسی، گرفتاریهای انزال، و فقدان نعوظ است. در عوض، در مصرف گیاهانی مثل نخل ارهای شیرین بیان، و تخم کدو، هیچ یک از این عوارض گزارش نشده است.

 

منبع: طب فارسی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×