رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
moein.data

رایج ترین بیماری های اعصاب و روان کدام اند؟

سوال

اسکیزوفرنی (جنون جوانی):

یک بیماری روانپریشی مزمن و ناتوان کننده است که با علائمی مثل هذیان و توهم مشخص می شود. بیمار رفتار آشفته، گفتار آشفته و اختلال در تفکر دارد. زمینه ارث و ژنتیک در این بیماری دخیل است. به دلیل افت شدید عملکرد و احتمال آسیب رسانی به خود و دیگران این بیماران اغلب نیاز به دوره های متعدد و طولانی مدت بستری در مراکز درمانی روانپزشکی دارند.
اختلالات خلقی :

خلق به معنای وضعیت هیجانی و احساس درونی هر فرد می باشد که معمولاً با ظاهر و رفتار فرد نیز مشخص می شود مثل شادی یا غم که افراد سالم نیز بطور طبیعی و در شرایط مختلف آنرا تجربه می کنند. هرگاه تغییرات و وضعیت خلق از لحاظ مدت زمان و شدت بروز و دلایل ایجاد آن حالت طبیعی نداشته باشد اختلال خلقی نامیده می شود.
انواع اختلالات خلقی :

افسردگی اساسی ،مانیا (شیدایی سرخوشی شدید) و بیماری دوقطبی می باشد که در این بیماری فرد دوره های متناوب افسردگی شدید و شادی مفرط را تجربه می کند این بیماران به دارو درمانی،درمان های روان شناختی و گاها شوک درمانی (ECT) نیازمند می باشند و در شرایط حاد بایستی بستری شده و تحت نظر قرار گیرند.
اختلالات اضطرابی :

اضطراب یک احساس نگرانی بدون وجود خطر واقعی طبیعی می باشد که با علائم جسمانی مانند افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و فشار خون ،لرزش و... مشخص می شود. هرگاه این حالت متناسب با موقعیت و شدت عامل نگران کننده نبوده و شدیدتر و طولانی تر از حد طبیعی باشد بیماری محسوب می گردد.

شایع ترین اختلالات اضطرابی عبارتند از : اختلال اضطراب، اضطراب موقعیتی، اختلال وسواسی جبری، ترس های مرضی (فوبیا)، ترس از بلندی، ترس از تنهایی، هراس از جمع، تاریکی و... که همگی نیاز به درمان های دارویی و روان شناختی از جمله CBT(روان درمانی شناختی رفتاری) دارند.

اختلالات شناختی :

مجموعه ای از اختلالات هستند که با ضعف تمرکز، عدم درک صحیح از زمان و مکان و محیط و عدم شناخت هویت دیگران و... مشخص می شود که ممکن است همراه با کاهش سطح هوشیاری باشد (مانند دیلیریوم) و یا بدون اختلال هوشیاری باشد (مانند دمانس) این وضعیت ها معمولاً همراه با بیماری های جسمانی مانند عفونت ها ،ضربه های مغزی و یا اعمال جراحی دیده می شوند و نیاز به پیگیری و درمان دارند.

شایع ترین نوع دمانس اختلالات نسیانی (فراموشی) است که غالباً در افراد سالمند مشاهده می شود و دارای علائمی مثل اختلال حافظه و تمرکز ، اختلال جهت یابی و عدم آگهی از زمان و مکان اختلالات روانی و... می باشد مانند بیماری آلزایمر این افراد گاهاً نیاز به بستری شدن به منظور تنظیم دارویی و کنترل علائم دارند.
اختلالات شخصیتی :

شخصیت هر فرد مجموعه ای است از خصوصیات و صفات مختلف ،این ویژگی ها باید به گونه ای متعادل و منطقی در کنار یکدیگر بروز نماید تا فرد طبیعی به نظر برسد. هرگاه یک یا چند صفت مانند خودشیفتگی، توجه طلبی، وابستگی، بدبینی و... از حد تعادل خود خارج شده و برجسته و بارز می گردد، می تواند مشکلاتی برای خود شخص و دیگران ایجاد کند که به آن اختلال شخصیت می گویند. این نوع از اختلالات به شدت به نوع شغل افراد نیز وابسته است. یکی از دوستان من که وکیل کلاهبرداری در تهران هستن به دلیل استرس کاری زیادی که دارند به شدت به این نوع از اختلالات دچار شدن.

اختلالات شخصیتی انواع متعددی دارند و با درجات و شدت مختلف نمایان می شوند.
شایعترین اختلالات شخصیتی :

- شخصیت های نمایشی
- شخصیتهای وابسته
- شخصیتهای وسواسی
- شخصیت های ضد اجتماعی
- و ...

بیماران دچار اختلالات شخصیتی ممکن است در دوره هایی از زندگی طبیعی به نظر برسند ولی اکثراً نیاز به روان درمانی و گاه دارویی و احیاناً در مواد شدید بستری شدن دارند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

1 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 0

سلام .بنظر من ریشه اکثر بیماریهای مغز و اعصاب مربوط به سرد شذن مغز میباشذ که با گرم کردن مغز میتوان تمام این مشکلات رو حل کرد.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
hm

×