رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
bmtips

خواص کنجد

سوال

احتمالاً صدها بار خواص کنجد را در صفحات اجتماعی یا مقالات خوانده‌اید. به راستی این دانه ریز طلایی، سفید و سیاه چیست که یک دنیا خواص و ارزش غذایی به همراه دارد؟ کنجد که سمسم و جلجلان نیز نام دارد، گیاهی یک ساله است که نزدیک به یک متر ارتفاع دارد.

کنجد، این دانه کهن که انسان را صدها سال است شیفته خود کرده، خواص، ارزش غذایی و دارویی بسیاری به همراه دارد که در این مقاله قصد داریم به این خواص بپردازیم تا غذا، سالاد و شیرینی‌های خوشمزه، ساده، مقوی و سالمی را با کنجد تهیه کنیم و همیشه در برنامه غذایی خود قرار دهیم.

انواع کنجد چیست؟

دانه کنجد به ۳ نوع سفید، سیاه و قهوه‌ای تقسیم می‌شود. معمولاً کنجد سیاه در چین و آسیای جنوبی کشت می‌شود که عطر و طعم قوی و منحصربه‌فردی دارد. اما در ایران و بسیاری از نقاط دنیا، کنجد سفید و قهوه‌ای بیشتر از کنجد سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که کشت آن آسان‌تر است. با این حال خواص آن بی‌شمار است.

در شهرهای گرمسیری همچون جیرفت، لار، خوزستان و بوشهر کنجد ایرانی کشت می‌شود. این نوع کنجد طعم قوی دارد و معمولاً برای روغن‌گیری و تولید ارده کنجد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که کنجد ایرانی خواص غذایی و دارویی بسیاری نیز به همراه دارد.

کنجد پاکستانی همچون کنجد چین و آسیای جنوبی رنگ تیره و سیاهی دارد. معمولاً این نوع کنجد عطر و مزه غلیظی دارد و این مسئله باعث شده که قیمت آن نیز نسبت به کنجد سفید و قهوه‌ای بیشتر باشد. ناگفته نماند که کنجد پاکستانی مناسب روغن‌گیری است.

علاوه بر این، در کشورهایی همچون سودان، افغانستان و هند نیز دانه کنجد کشت می‌شود که بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند این نوع کنجدها اگرچه بو و مزه نسبت مناسبی دارند، اما ارزش غذایی‌شان از کنجد ایرانی کمتر است.

تاریخچه کشت و مصرف دانه کنجد

 

بسیاری از مورخان بر این باورند که نخستین دانه‌های کنجد در آسیا، شرق آفریقا و مصر باستان کشت شده است و به تاریخ ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. به گفته مورخان، ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، آشوریان از کنجد به عنوان مرهم و دارو استفاده می‌کردند و هندی‌ها از آن به عنوان روغن مقدس یاد می‌کردند.

شواهد نشان می‌دهد که چینی‌ها در حدود ۵۰۰۰ سال گذشته از دانه کنجد، روغن تهیه می‌کردند و رومیان باستان نیز از کنجد خمیر نان تولید می‌کردند. از این جهت، کنجد نقش مهمی در تاریخ غذا و داروی سرزمین‌ها داشته است.

به‌نظر می‌رسد که کنجد از زمانی که صنعت کشاورزی کمی رونق گرفت، از نیاکانمان به ما ارث رسید که یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین ماده غذایی محسوب می‌شود. این دانه همچون معجزه‌ای روی زمین است که فواید بسیاری به همراه دارد.

افسانه‌ای درباره دانه کنجد

داستانی در کتاب ارزشمند هزار و یک شب به نام علی بابا و چهل دزد وجود دارد که در ایران نیز انیمیشن آن یکی از خاطرات کودکی بسیاری از ما ایرانیان به‌شمار می‌آید. بخشی از داستان علی بابا وِردی به نام «کنجد را باز کن!» وجود دارد که علی بابا می‌توانست با این ورد درِ غار را باز کند و به سوی گنج عظیم و نهفته‌ای در غار دست یابد.

اما چرا ورد افسانه‌ای به نام «کنجد را بازکن» وجود دارد؟ هنگامی که کنجد را از غلافش جدا می‌کنند و هنگامی که دانه کنجد زیر دندان قرار می‌گیرد، یک صدای «تَق» شنیده می‌شود که در واقع نشانی از صدای باز شدن در غار و رسیدن به گنج است. در واقع غلاف گیاه کنجد به غاری تشبیه شده که در صورتی که باز شد، به گنج ارزشمندی همچون دانه کنجد دست می‌یابیم!

 

منبع : هرنگ

https://herang.co/

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×