رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
کارشناس طب اسلامی

تشریح بیماری میگرن

سوال

در این بخش به تشریح بیماری ها پرداخته میشود ،از بیماری ها ی مغز واعصاب ،بیماری میگرن را ان شالله بررسی میکنیم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

1 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 0

 سردرد انواع و علل مختلف دارد، یکی از انواع سردرد میگرن است که در روایات به صداع تعبیر شده است، مستفاد از روایت میگرن نوعی سردرد است که همراه با احساس رگ زدن (نبض) است، معمولاً درد در دو طرف سر احساس می‌شود و ممکن است در کل سر هم باشد.

روایاتی وجود دارند که با توجه به آن‌ها احتمال دارد میگرن علت سردرد باشد نه نوعی از سردرد، در روایت آمده: اگر مرد از میگرن سردرد بگیرد، آیا برای او جایز است که افطار کند؟ امام صادق (ع) می‌فرمایند هرگاه مبتلا به میگرن شدید شد و هرگاه مبتلا تب شدید شد و هرگاه مبتلا به ورم ملتحمه شدید در دو چشم شد، افطار برای او حلال می‌شود . در این روایت آمده اگر از میگرن به سردرد مبتلا شود، پس دو احتمال وجود دارد یکی اینکه میگرن خود نوعی سردرد است و احتمال دیگر اینکه میگرن علت سردرد است. نکته دیگر اینکه در این روایت اشاره به میگرن شدید شد پس می‌توان میگرن انواع شدید و غیر شدید دارد.

پیشگیری‌های میگرن

 اولین پیشگیری شستن سر با گل خطمی است، امام کاظم (ع) می‌فرمایند:  شستن سر با گل خطمی در روز جمعه، از سنت است، روزی را زیاد می‌کند و فقر را از بین می‌برد و موها را نیکو می‌کند و پوست را نیکو می‌کند و ایمنی از میگرن است.  در این روایت گفته‌شده روز جمعه و به‌احتمال‌زیاد مراد هر هفته است. بهترین شوینده برای سر، خطمی است و فواید بسیار دارد، اگر موها بلند نباشد می‌توان گل خطمی سفید را آسیاب کرد و با آن سر را شست و روش دیگر اینکه گل خطمی سفید را آسیاب کنند و نیم ساعت الی یک ساعت در آب ولرم یا آب جوش بگذارند سپس صاف کنند و مایع حاصل را مانند شامپو استفاده کنند، مقدار آب هم بسته به تشخیص شخص می‌تواند تفاوت داشته باشد و بهتر است که خیلی غلیظ نباشد که حالت چسبندگی پیدا کند، هر بار برای شستن سر باید به مقدار مصرف از این شوینده درست کرد زیرا اگر مقدار زیاد از این شوینده درست کنند ماندگاری طولانی ندارد که دفعات بعد هم استفاده گردد مگر اینکه در یخچال نگه‌داری شود. بعد از شستشوی سر با استفاده از شامپوهای امروزی که شیمیایی هستند، مقداری از مواد آن‌ها روی پوست سر باقی می‌ماند و این برای پوست و مو مضر است، امروزه موی اکثر مردم کم‌پشت است و علت همین شوینده‌های شیمیایی است درحالی‌که استفاده از گل خطمی علاوه بر شویندگی خواص زیاد دارد، روزی را زیاد می‌کند و موها را و پوست را نرم می‌کند و درمان شوره و شپش است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: شستن سر با گل خطمی ایمنی از میگرن و برائت از فقر است و برای سر پاکیزگی از شوره است.  در این روایت اشاره به روز جمعه نشده پس معلوم می‌شود که اختصاص به روز جمعه ندارد البته از مجموع روایات استفاده می‌شود که باید مداومت در این کار باشد و حداقل هفته‌ای یک‌بار سر را با خطمی شست. بنا بر آنچه در روایات آمده استفاده از خطمی پیشگیری از میگرن است ولی شاید در درمان هم مؤثر باشد.

 دومین پیشگیری حمد خدا بعد از شنیدن صدای عطسه است، در روایت آمده: زمانی که بشنوی کسی عطسه زده خدا را حمد کن هرچند در حال نماز باشی و هرچند که به‌اندازه زمین یا دریا بین شما فاصله باشد و کسی که از عطسه کنند بر حمد خدا سبقت بگیرد از میگرن ایمن می‌شود.  اینکه چه رابطه‌ای بین حمد بعد از عطسه و میگرن وجود دارد هنوز ازنظر علم معلوم نشده، در روایات ما عطسه مدح شده ازجمله آمده که عطسه ایمنی از مرگ است و نشانه خیری از خداوند است که به بنده خود ارزانی داشته، نشانه سلامتی از بیماری و نشانه هضم شدن غذا است. عطسه ما را به یاد حمد خدا می‌اندازد.

 سومین پیشگیری خواندن سوره حمد بعد از عطسه بر دست‌ها و مسح صورت با دست‌ها، در روایت آمده: کسی که سوره حمد را (در دستان) یک‌بار بخواند زمانی که عطسه بزند و با این صورت خود را مسح کند ایمن می‌شود از ورم ملتحمه (التهاب چشم) و میگرن و آب‌مروارید و گری و زبری و سیاهی پوست و خون‌دماغ.  شاید انجام این عمل بعد از عطسه مصنوعی (با استفاده از انفیه یا روش‌های دیگر) هم برای میگرن مفید باشد و بتوان از این روش برای پیشگیری یا درمان میگرن استفاده کرد.

چهارمین پیشگیری بستن سر هنگام خروج از حمام است، امام صادق (ع) و امام باقر (ع) می‌فرمایند: هرگاه از حمام خارج می‌شویم با عمامه خارج می‌شویم، چه در زمستان و چه در تابستان، این ایمنی از میگرن است.

 درمان‌های میگرن

 اولین درمان میگرن روغن‌بنفشه (پایه کنجد) است، اگر روغن‌بنفشه درست تهیه شود درمان بسیار خوب برای بیماری‌های سخت است. ازآنجاکه روغن کنجد خود درمان سردرد است بهتر است از روغن‌بنفشه پایه کنجد برای میگرن استفاده شود.

برای تهیه روغن‌بنفشه ابتدا گل بنفشه را در ظرفی (ترجیحاً شیشه‌ای) قرار داده و روی آن روغن می‌ریزیم تا روغن روی گل‌ها برسد سپس پشت شیشه در معرض نور غیرمستقیم آفتاب به مدت یک ماه می‌گذاریم بماند و هر سه یا چهار روز شیشه را تکان می‌دهیم تا مواد آن خوب جابجا شود بعد از یک ماه اگر بخواهیم روغن بهتری درست کنیم باید روغن را صاف کنیم و دوباره در آن گل بریزیم و مانند قبل یک ماه بگذاریم بماند و این کار را اگر ده ماه ادامه دهیم روغن به‌دست‌آمده بسیار باکیفیت و درمان بسیاری از بیماری‌هاست.

در روایت آمده: روغن‌مالی روی ابروها با روغن‌بنفشه میگرن را برطرف می‌کند.

دومین درمان کاسنی و بنفشه است، امام رضا (ع) می‌فرمایند: کاسنی درمان هزار بیماری است، نیست هیچ بیماری در بنی‌آدم مگر اینکه کاسنی آن را سرکوب می‌کند و امام فرمودند که برای یکی از خادمان کاسنی بیاورند، آن شخص مبتلا به تب می‌شد، امام امر کرد که کاسنی را بکوبند و آن را روی کاغذ قراردادند و روی کاسنی روغن‌بنفشه ریختند و آن را (کاسنی و روغن‌بنفشه) روی پیشانی او قراردادند سپس امام فرمودند این تب را برطرف می‌کند و برای میگرن مفید است و آن را از بین می‌برد.  با توجه به روایت کاسنی جزو درمان‌های عمومی است. در این درمان بهتر است از روغن‌بنفشه پایه زیتون استفاده شود، به‌طورکلی آنچه از روایات به دست آوردیم برای استعمال خارجی بهتر است از روغن‌بنفشه پایه زیتون استفاده شود و برای ریختن داخل بینی از روغن‌بنفشه پایه کنجد.

سومین درمان نوشیدن آب ولرم است، در روایت آمده: پیامبر (ص) زمان افطار، با حلوا افطار می‌کردند و اگر حلوا نمی‌یافتند با شکر یا خرما و اگر هیچ‌کدام نبود با آب ولرم افطار می‌کردند و می‌فرمودند معده و کبد را پاک می‌کند و انسان و دهان را خوش‌بو می‌کند و دندان‌ها را تقویت می‌کند و بلغم را قطع می‌کند و گرمی معده را خاموش می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند.  شاید بتوان گفت که علت میگرن، گرمی معده یا بلغم یا پاک نبودن و مشکل معده و کبد و یا دندان‌درد است، البته برای این دلیل نداریم.

چهارمین درمان حنا است، حنا فواید زیاد دارد و روایات بسیار در استفاده از حنا تأکید کرده‌اند، پیامبر (ص) می‌فرمایند: حنا رنگ موی اسلامی است، عمل مؤمن را زیاد می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند و بینایی را تقویت می‌کند و عمل هم‌بستر شدن را زیاد می‌کند و سید گل‌ها (گیاهان معطر) در دنیا و آخرت است.  همچنین فرمودند:  خداوند نزد خود گیاهی محبوب‌تر از حنا خلق نکرده است.  محل استعمال حنا کل بدن است و حداقل باید برای سروصورت استفاده کرد. ائمه (ع) مقید بودند که در حمام از گردن تا پا نوره بمالند و بعد از نوره از سر تا پا حنا بمالند. در روایت آمده: امام صادق (ع) را دیدم که از حمام خارج شد درحالی‌که از سر تا پا مانند گل بود در اثر استفاده از حنا.

در روایت دیگری آمده:  هزینه کردن یک درهم برای رنگ کردن مو بهتر از هزینه یک درهم در راه خداست . اگر بخواهیم حنا را برای سر استفاده کنیم باید به‌قدری صبر کنیم که رنگ بگیرد ولی برای بدن نیاز نیست که رنگ بگیرد.

 پنجمین درمان آب زمزم است، از ابن عباس نقل‌شده: خداوند قبل از قیامت آب‌های شیرین را از زمین برمی‌دارد به‌غیراز زمزم، آب زمزم سرگیجه و میگرن را برطرف می‌کند و نگاه کردن در چاه زمزم بینایی را جلا می‌دهد و اگر کسی به‌قصد شفا از آن بنوشد خداوند او را شفا می‌دهد و اگر کسی به خاطر گرسنگی آن را بنوشد خداوند او را سیر می‌کند.  آب زمزم از درمان‌های عمومی است.

 ششمین درمان آب آسمان (باران) است، در روایت آمده:  (کسی که این آب را بخورد) اگر میگرن داشته باشد تسکین می‌یابد و نیز تمام دردهایی که در بدن دارد تسکین می‌یابد .

 هفتمین درمان میگرن حجامت سر است، در روایت آمده:  حجامت سر درمان هفت بیماری است، جنون و جذام و پیسی و خواب‌آلودگی و دندان‌درد و تاری چشم و میگرن.  محل حجامت سر باید به‌اندازه یک وجب از نوک بینی فاصله داشته باشد.

 هشتمین درمان سیاه‌دانه است، امام صادق (ع) می‌فرمایند:  در سیاه‌دانه درمان کل بیماری‌ها است، من از آن استفاده می‌کنم برای تب و میگرن و ورم ملتحمه (التهاب چشم) و شکم‌درد و برای کل دردهایی که بر من عارض می‌شود و خداوند مرا درمان می‌کند.» معمولاً مقدار مصرف سیاه‌دانه به تعداد فرد است، هفت عدد یا نه عدد یا یازده یا بیست‌ویک و مانند این اعداد. 

 نهمین درمان میگرن داروی مرکب هفت یا داروی شافیه است، داروی شافیه همان داروی حضرت موسی (ع) است، بهترین فصل برای تهیه این دارو فصل بهار است و ترکیبی از سیر، شیر، روغن زرد، عسل، سیاه‌دانه، فلفل و مرزنجوش و باید از شیر گاوی استفاده شود که در طبیعت تغذیه می‌کند، وقتی داروی شافیه ساخته شد بلافاصله باید دفن شود زیر خاک، خاکستر یا جو، وگرنه خراب می‌شود، وقتی دفن شد هرماه که بگذرد بر خواص آن افزوده می‌شود و قابلیت درمان طیف بیشتری از بیماری‌ها را پیدا می‌کند، اگر پنج ماه گذشته باشد درمان میگرن است.

در روایت آمده: زمانی پنج ماه بر آن گذشت، روغن بنفشه یا روغن گل سرخ بگیرید و از داروی شافیه به‌اندازه نصف عدس بگیرید و در روغن حل کنید و در بینی فرد مبتلا به میگرن بریزید.  عبارت «دهن خل» که در روایت آمده صحیح نیست و درست «دهن جل» به معنی روغن گل سرخ است. هر بار که بخواهند روغن در بینی بریزند باید نصف عدس از دارو را در دو یا سه قطره از روغن حل کرد (جمعاً چهار قطره) و در هر سوراخ بینی در قطره ریخت نه اینکه نصف عدس را در مقداری روغن حل کنند و یک قطره درست کنند و در طول زمان از آن استفاده کنند، البته یک‌بار استعمال کافی است و شاید در بعضی موارد دو بار نیاز شود، این درمان

بسیار مؤثر است و حتی میگرن سخت را هم درمان می‌کند.

 دهمین درمان تربت امام حسین (ع) است، در روایتی درباره سردرد آمده:  از تربت امام حسین (ع) بگیرید و با آب حل کنید و در یک ظرف شیشه‌ای با قلم آهنی بنویسد و بشویید و به کسی بدهید که درد دارد ﴿سلام قولا من رب رحيم، حسبي الله ونعم الوكيل ، طه ﴿ما أنزلنا عليك القرآن لتشقى، ﴿إن الله يمسك السموات الاية، ﴿يريد الله أن يخفف عنكم، ﴿الان خفف الله عنكم، ﴿قلنا يا نار كوني بردا وسلاما على إبراهيم، ادرأ عن فلان ابن فلانة الحر والبرد والمليلة وجميع الالام والاسقام والاعراض والامراض والاوجاع والصداع ، طسم ، ﴿طس بأسماء الله ، ﴿حم عسق كذلك يوحي إليك وإلى الذين من قبلك الله العزيز الحكيم ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم والحمد لله رب العالمين وصلواته على سيدنا محمد النبي وآله الطاهرين ، يا من تزول الجبال ولا يزول صل على محمد وآل محمد وأزل كل ما بفلان بن فلانة من مرض وسقم وألم إنك على كل شيء قدير وحسبنا الله وحده وصلاته على محمد النبي وآله أجمعين.  این روایت دو مشکل دارد یکی اینکه این روایت از کتاب مکارم الاخلاق است و این کتاب ازنظر سندی اعتبار ندارد، مشکل دیگر اینکه در روایات بسیار درباره آهن آمده که رجس (آلوده) است و از استفاده از آن نهی شده ولی می‌توان گفت که در این مورد استثنا شده، از طرف دیگر خود تربت امام حسین (ع) درمان کل بیماری‌ها است و نیازی به این روایت ندارد.

 یازدهمین درمان یک نشره است، دعاهای درمانی انواعی دارد، عوذه، رقیه و نشره و شاید انواع دیگری هم باشد. بهترین درمان دعا است و در روایات معتبر درمان با دعا آمده.

امام صادق (ع) می‌فرمایند:  کسی که از گردن‌درد شکایت دارد یا مبتلا به میگرن است یا احساس ادرار می‌کند (واقعاً ادرار ندارد) دستش را بر محل درد قرار دهد و بگوید أسكن سكنتك بالذي سكن له ما في الليل والنهار وهو السميع العليم. قرار دادن دست بر محل بیماری در رساندن اثرات درمانی نقش دارد و این در روایت دیگر نیز به‌طور مشابه تکرار شده است، این روایت در کتاب کافی آمده که از معتبرترین کتاب‌های شیعه است و از این نظر کاملاً قابل‌اعتماد است. استفاده از دعا برای درمان علاوه بر درمان یاد خدا را نیز به همراه دارد و هدف از بیماری هم همین است یعنی خدا انسان را مبتلا می‌کند تا انسان از غفلت خارج شود و خدا را یاد کند و به سمت او بازگردد. در روایت آمده:  امام صادق (ع) سؤال کردند آیا می‌شناسید بلای (بیماری) طولانی‌مدت را از کوتاه‌مدت؟ پاسخ دادیم نه، امام فرمودند اگر به کسی از شما الهام شود که موقع بلا دعا کند، بداند که بلا (بیماری) کوتاه‌مدت است.

استفاده از داروهای شیمیایی علاوه بر هزینه عوارض زیادی هم دارد و عامل بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج امروزی مانند سرطان مصرف این قبیل داروها است ولی استفاده از دعا این مشکلات را ندارد و حتی امروزه در غرب هم دعا را به‌عنوان یک روش درمانی پذیرفته‌اند.

 دوازدهمین درمان یک عوذه است، امام علی (ع) می‌فرمایند: این عوذه‌ای است که جبرئیل (ع) با آن بر پیامبر (ص) نازل‌شده درحالی‌که پیامبر (ص) مبتلا به میگرن می‌شدند و فرمود ای محمد تعویذ کن میگرن خود را با این عوذه، خداوند (درد را) بر شما سبک می‌کند، ای محمد کسی که تعویذ می‌کند با این عوذه هفت مرتبه روی هر دردی که مبتلا است، خداوند از او محافظت می‌کند، روی محل درد مسح کن و این را بگو بسم الله ربنا الذي في السماء تقدس ذكره، ربنا الذي في السماء والارض امره نافذ ماض كما ان امره في السماء اجعل رحمتك في الارض واغفر لنا ذنوبنا وخطايانا رب الطيبين الطاهرين انزل شفاء من شفائك ورحمة من رحمتك على فلان ابن فلانة وتسمى اسمه.  در پایان عوذه باید به‌جای فلان نام شخص و به‌جای فلانه نام مادر شخص بیمار را گفت، چون این عوذه را جبرئیل آورده می‌توان آن را عوذه جبرئیل نامید. این روایت در کتاب طب الائمه آمده که بسیار معتبر است، این کتاب به امام عرضه‌شده و امام پس از تغییراتی مطالب آن را تأیید نموده‌اند.

 سیزدهمین درمان فاتحه و معوذتین است، در روایت آمده: هرگاه پیامبر (ص) کسل می‌شد یا چشم‌زخمی به او می‌رسید یا مبتلا به میگرن می‌شد دست‌هایش را باز می‌کرد و سوره حمد و معوذتین را می‌خواندند سپس صورتش را با دودست مسح می‌کرد و آنچه به او رسیده بود برطرف می‌شد .

 چهاردهمین درمان سر بستن است، در روایت آمده: اشکالی ندارد که مُحرم وقتی میگرن دارد سرش را ببندد.

بستن سر برای سردرد در بین مردم معمول است و این روایت انجام این کار را تأیید کرده زیرا بستن سر برای مُحرم جایز نیست و اگر این کار فایده نداشت اجازه به آن داده نمی‌شد.

در حدیث قدسی آمده: اگر بنده مؤمن ناراحت نمی‌شد، سر کافر را با سربند آهنی می‌بستم تا هیچ‌وقت مبتلا به میگرن نشود. از این روایت استفاده می‌شود که بستن سر برای سردرد مفید است و مراد از بستن با سربند آهنی، محکم بستن سر است.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
hm

×