رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی

سوال

سلام بنده یک بچه چهار ماهه دارم که 10روز بعد زایمانم یبوست و بواسیر گرفتم بطوریکه در هربار اجابت مزاج درد و خونریزی دارم بعد زایمان اولم هم ههمینطور شدم مه حدود هفت ماه طول کشید کم خونی دارم که در دوران بارداری ناخن شصت دستم موج دار شده.باتشکر ممنون میشم راهنمایم کنید

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

19 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 1

درمان بیماری های مقعد (بواسیر)

 این بیماری محل ابتلا است، بواسیر بیماری شایع و شناخته شده است. بواسیر انواعی دارد و به دو نوع تقسیم می‌شود. در مرحله اول و حتی الامکان انسان باید پیشگیری کند و در مرحله بعد استفاده از دارو است.

در جلد اول علل ابتلاء به بواسیر ذکر شده است و شاید مهمترین این علل نشستن طولانی در بیت الخلاء است. غلام حضرت لقمان قضاء حاجت را طولانی کرد و حضرت او را صدا زد و فرمود :

طُولُ الْجُلُوسِ عَلَى الْحَاجَةِ يُفْجَعُ‌ مِنْهُ الْكَبِدُ وَ يُورَثُ مِنْهُ الْبَاسُور ... فَاجْلِسْ هَوْناً وَ قُمْ‌ هَوْنا[10]

یعنی طول دادن قضاء حاجت کبد را از بین می‌برد و موجب بواسیر می‌شود ... پس سبک بنشین و برخیز

حتی الامکان نباید مسئله قضاء حاجت طولانی بشود. البته شاید نشستن های طولانی برای مطالعه نیز این مشکل را به وجود می‌آورد. شستن با آب سرد نیز پیشگیری از بواسیر است.

امروزه می‌گویند دست شویی های شرقی موجب بواسیر است و توالت های فرنگی از بواسیر جلوگیری می‌کند درحالیکه صحت ندارد بلکه مهم این است که انسان قضاء حاجت خود را طولانی نکند.

اموری به عنوان پیشگیری از بواسیر و اموری نیز به عنوان درمان ذکر شده است.

در روایات گاهی لفظ «امان » آمده است و گاهی با لفظ «یقطع» آمده است. شاید یقطع به منظور قطع خونریزی ناشی از بواسیر باشد یا اینکه مراد درمان بواسیر نر و به شکل گوشت اضافه هستند باشد. گاهی با لفظ «یحرق» آمده است. ما این تعبیرات را مراعات کرده ایم.

پیشگیری از بواسیر با سنجد

استفاده از سنجد در روایات سفارش شده است. سنجد فوائد فراوانی دارد:

هُوَ أَمَانٌ‌ مِنَ‌ الْبَوَاسِيرِ وَ التَّقْتِير[11]

یعنی سنجد امان از بواسیر و عدم خارج شدن ادرار است.

تقطیر به معنای عدم کنترل ادرار است و تقتیر به معنای سخت خارج شدن ادرار است. تقتیر همان بیماری «پروستات» است. مثانه همان پروستات است. کار غده پروستات این است که جلوی خروج ادرار می‌گیرد و هر موقع که اراده بشود راه ادرار را باز می‌کند.

راجع به مثانه در آینده بحث خواهد شد ولی گاهی مثانه بزرگ می‌شود و پایین تر از مجرای ادرار قرار می‌گیرد و به همین جهت انسان کاملا تخلیه نمی‌شود و هنگام بلند شدن چند قطره ادرار خارج می‌شود که به آن افتادگی مثانه می‌گویند.

گاهی غده پروستات بزرگ می‌شود و جلوی خروج ادرار را می‌گیرد و یک مقدار ادرار پشت غده پروستات باقی می‌ماند و گاهی عضلاتی که روی مثانه فشار می‌آورند تا ادرار خارج بشود قدرت فشار ندارند که در این صورت ادرار کاملا خارج نمی‌شود. بنابراین عوارض مثانه زیاد است ولی تقتیر شاید شامل افتادگی مثانه، شل شدن عضلات مثانه و پروستات بشود مهم این است که ادرار به شکل کامل خارج بشود.

پیشگیری از بواسیر با خرمای بُرنی

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَأْمَنَ مِنْ‌ وَجَعِ‌ السُّفْلِ‌ وَ لَا يَظْهَرَ بِهِ وَجَعُ‌ الْبَوَاسِيرِ فَلْيَأْكُلْ كُلَّ لَيْلَةٍ سَبْعَ تَمَرَاتٍ بَرْنِيٍ‌ بِسَمْنِ الْبَقَرِ وَ يَدَّهِنُ بَيْنَ أُنْثَيَيْهِ بِدُهْنِ زَنْبَقٍ خَالِص‌[12]

یعنی کسی که می‌خواهد از درد قسمت پایین بدن ایمن باشد و مبتلا به بواسیر نشود هر شب هفت عدد خرمای برنی با روغن زرد گاوی بخورد و ما بین دو بیضه را با روغن ایرساء خالص چرب کند.

شاید مراد از ما بین بیضه ها، بین بیضه ها و مقعد باشد ولی جمع احوط است.

این دارو سخت است زیرا خرمای برنی در خود عربستان کیلویی 500 هزار تومان است. معلوم نیست، شاید خرمای ایران هم این اثر را داشته باشد ولی باید امتحان بشود.

بیشتر مراد از زنبق ریشه آن است. خود زنبق یک نوع گل ریز سفید خوش بویی است که عطر زیادی دارد. به آن ایرساء و سوسن و آسمان جونی و سوسن آسمانی می‌گویند. بیشتر در جاهای گرمسیر مانند خوزستان و عراق و عربستان است. مهم ریشه آن است که جزو درمان های بسیار موثر است و کارآیی زیادی دارد.

روش تهیه روغن زنبق

ریشه ایرساء تمییز شود و به آن آب اضافه کنند و یک شبانه روز بماند و بعد روغن زیتون یا روغن بادام روی آن بریزند تا آب آن برود و روغن باقی بماند که در این حال روغن ایرساء درست می‌شود.

روغن گل، سرد تهیه می‌شود که باید جلوی آفتاب و پشت شیشه باشد ولی روغن های دیگر مانند روغن های برگ و روغن سداب یا روغن مرزنجوش گرم تهیه می‌شود و با آتش باید تهیه بشود.

پیشگیری از بواسیر با سُعد

سه نوع سعد داریم سعد کوفی و هندی و یمانی وجود دارد که معروف سعد کوفی است.

سعد کوفی ریشه گیاهی است که سیاه درنگ است شبیه به تربچه به اندازه یک زیتون یا بزرگ تر از آن است. در ابتدا که کنده می‌شود تازه و ترد و خوشمزه است که بچه می‌خورند. در عراق زیاد است و در خوزستان هم شاید زیاد باشد. گیاه همیشگی است و ساقه هایی شبیه تره دارد ولی کمی زبر تر و کلفت تر است. نوع خوب آن سیاه و تیره و سفت و داخل آن سفید و خوشبو است. سعد های کهنه پوک است و داخل آن سفت و محکم نیست و ترد است.

سعد داروی خوبی است که فوائد زیادی دارد. سعد در گذشته به عنوان عطر هم استفاده می‌شد. در روایت آمده است که جابر هنگام زیارت از سعد استفاده کرده است:

هَلْ مَعَكَ شَيْ‌ءٌ مِنَ الطِّيبِ يَا عَطَاءُ. ثُمَّ أَخَذَ مِنِّي شَيْئاً مِنَ‌ السُّعْدِ وَ نَثَرَ عَلَى رَأْسِهِ وَ بَدَنِه‌[13]

یعنی آیا با تو چیزی از عطر هست ای عطاء؟ سپس از من سعد گرفت و بر سر و بدن خود پاشید.

بنابراین سعد به عنوان عطر هم مطرح است. سعد برای دهان و دندان و هم برای بواسیر مفید است. ما متاسفانه این مسائل را نادیده گرفته ایم که مبتلا به این همه بیماری شده ایم.

مَنِ اسْتَنْجَى بِالسُّعْدِ بَعْدَ الْغَائِطِ وَ غَسَلَ بِهِ فَمَهُ بَعْدَ الطَّعَامِ لَمْ تُصِبْهُ عِلَّةٌ فِي فَمِهِ وَ لَمْ يَخَفْ شَيْئاً مِنْ أَرْيَاحِ الْبَوَاسِير[14]

یعنی کسی که با سعد بشوید بعد از خروج مدفوع و دهان خود را با سعد بشوید بعد از غذا مبتلا به هیچ درد و بیماری در دهان نمی‌شود و از دردهای بواسیر نمی‌ترسد.

سعد هندی بیشتر برای حافظه مفید است. البته سعد کوفی هم برای حافظه و تقویت مغز مفید است. سعد هندی به شکل یک ساقه است. ریشه و سیاه رنگ است ولی دایره ای شکل نیست بلکه به شکل یک ساقه است. تند تر و گزش آن بیشتر است.

سعد یمانی شبیه به سعد کوفی است اما خیلی بزرگ تر است. ترد تر و سفید تر است. سعد یمانی موارد مصرف خاص به خود دارد که خواهیم خواند.

دندان اگر لق بشود یک مقدار سعد روی لثه بمالند فورا دندان را ثابت می‌کند. من خودم این را امتحان کرده ام و به دیگران هم سفارش می‌کنم.

سعد را به عنوان تاید حساب کنید، آسیاب شده از سعد را روی دست بگذارید و محل را با آن بشویید.

به خلاف متعارف بین مردم آب برای شستو شو کافی نیست بلکه نیاز به شوینده هست. برای دست و دهان از شوینده استفاده می‌کنیم ولی برای مقعد از شوینده استفاده نمی‌کنیم. سعد یک شوینده است. اسلام می‌گوید شوینده هم نیاز است. کسی سعد ندارد می‌تواند از صابون استفاده کند.
قطع بواسیر با مَریس

مریس به خصوص برای درد بواسیر مفید است. بواسیر نر نوعا با درد همراه است چون راه مدفوع را می‌بندد. بواسیر نر پنج الی هفت دانه است که تعدادی از آن ها از مقعد بیرون می‌آید. افرادی که مبتلا به بواسیر می‌شوند مجبورند که مدت زیادی در بیت الخلاء بنشینند تا تمام بواسیر از مقعد خارج بشود تا مدفوع بتواند خارج بشود. به همین جهت در روایات از آن به «اریاح البواسیر» تعبیر می‌کنند. اریاح در موارد درد استعمال می‌شود.

مریس در زبان عربی و استعمالات امروزی نانی است که در آب خیس می‌کنند. در ایران این غذا معمول نیست ولی در کشورهای عربی این غذا مرسوم است. نان را در آب و شکر تلیت می‌کنند.

در کتاب های لغت خرما یا نان ذکر شده است که بعد از خیسانده شدن به مدت یک شب در آب حل می‌کنند و به آن مریس می‌گویند. ممکن است به آب ماست یا شیر اضافه کنند. امروزه اگر مریس درست کنند به جای خرما به آن شکر اضافه می‌کنند.

در روایت آمده است:

كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنَّ بِي جُعِلْتُ فِدَاكَ أَرْيَاحَ الْبَوَاسِيرِ وَ لَيْسَ يُوَافِقُنِي إِلَّا شُرْبُ النَّبِيذِ قَالَ فَقَالَ لَهُ مَا لَكَ‌ وَ لِمَا حَرَّمَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ ص يَقُولُ لَهُ ذَلِكَ ثَلَاثاً عَلَيْكَ بِهَذَا الْمَرِيسِ الَّذِي تَمْرُسُهُ‌ بِالْعَشِيِّ وَ تَشْرَبُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَمْرُسُهُ بِالْغَدَاةِ وَ تَشْرَبُهُ بِالْعَشِيِّ فَقَالَ لَهُ هَذَا يَنْفُخُ الْبَطْنَ قَالَ لَهُ فَأَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَنْفَعُ لَكَ مِنْ هَذَا عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ قَالَ فَقُلْنَا لَهُ فَقَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَامٌ فَقَالَ نَعَمْ قَلِيلُهُ وَ كَثِيرُهُ حَرَام‌[1]

 

پیرمردی نزد امام صادق (ع) آمد و عرض کرد من درد بواسیر دارم و هیچ چیزی مناسب من نیست مگر نبیذ امام به او سه مرتبه فرمود چرا چیزی که حرام است استفاده می‌کنی؟ بر تو باد مریس شب آن را در آب حل کن و صبح مصرف کن و در صبح آن را در آب حل کن و شب آن را مصرف کن پیرمرد عرض کرد مریس باعث نفخ شکم می‌شود امام فرمود بهتر از مریس به شما نشان می‌دهم بر تو باد دعا کردن زیرا دعا درمان هر بیماری است راوی پرسید آیا مقدار اندک از نبیذ حرام است؟ امام فرمود بله.

بنابراین مریس باید دو مرتبه در شبانه روز مصرف بشود. بیشتر داروهای اسلامی دو وعده ای هستند مانند وعده های غذا.

دعا در روایت مطلق است ولی بهتر دعاهای خاص بیماری است و بعد از آن دعاهای عام که وارد شده است و در مرحله بعد هر آنچه بر زبان جاری بشود.

ما عرض کردیم که مریس در شب خیسانده می‌شود و صبح آن را له می‌کنند ولی در روایت می‌فرماید که شب مریس را حل و له می‌کنی و صبح مصرف می‌کنی، بنابراین مسئله خیساندن مطرح نیست. شاید حل کردن در آب کار مشکلی است. شاید «تمرسه» کنایه از خیساندن باشد نه اینکه به معنای حل کردن باشد. البته این خلاف ظاهر است.

خیلی از درمان ها امروز الکل دارد یا اینکه از خاک است یا از پی خوک است یا از استخوان مرده است. آیا مصرف این داروها وجه حلیت دارد؟ امام می‌فرماید تو را چه به حرام؟

اگر از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند و می‌خواهند با داروی اسلامی خود را درمان کنند قاعده این است که داروی اسلامی استفاده کنند و داروی شیمیایی را آرام آرام ترک کنند زیرا روایت می‌فرماید:

عَوِّدْ بَدَنَكَ‌ مَا تَعَوَّد[2]

یعنی بدنت را به آنچه عادت کرده رفتار کن

چیزی که بدن به آن عادت کرده است حتی اگر عادت بدی باشد را باید کم کم ترک کرد. مانند حرمت خمر که تدریجی تشریع شده است.

ترک کردن وعده ناهار تدریجی ندارد، شاید بشود که در روزهای اول به جای ناهار از آجیل مثلا استفاده کرد ولی امام می‌فرماید:

تَغَدَّ وَ تَعَشَّ وَ لَا تَأْكُلْ‌ بَيْنَهُمَا شَيْئاً [3]

صبحانه و شام بخور و بین آن دو هیچ چیز مصرف نکن.

درمان با مریس خیلی آسان و درمان خوبی است. عرض کردم در کشورهای عربی یا با شکر مخلوط می‌کردند یا با خرما درست می‌کردند.

به نظر بنده در مریس باید خرما را در آب حل‌کنند و نان را در آن تلیت‌کنند.

اگر نان را در آب بگذارند و تا صبح بمانند به آن «کامِخت» می‌گویند. غذایی که حضرت یوسف در زندان مصرف می‌کرد. در زندان فقط نان داشت و از نان خوردن عاجز شد و خداوند به او این غذا را آموخت.

از لحن روایت استفاده می‌شود که مریس را تا زمانی که بواسیر خوب بشود باید مصرف کرد. یا اینکه از مریس به عنوان مسکن استفاده می‌شود نه اینکه درمان باشد. به همین جهت جزو مواردی آوردیم که درد را قطع می‌کند. البته مریس نفاخ است چون امام نفاخ بودن مریس را رد نکردند و خرما و آب هم مسهل است و رطوبت بدن را زیاد می‌کند.

درمان بواسیر

زنیان و مغز گردو

نباید هیچ خانه ای از این دارو خالی باشد. فوائد آن ضروری و زیاد است. البته افرادی که طبع گرم دارند باید چیز سرد با آن مصرف کنند.

أَرْبَعَةُ أَشْيَاءَ تَجْلُو الْبَصَرَ وَ تَنْفَعُ وَ لَا تَضُرُّ فَقِيلَ لَهُ مَا هِيَ فَقَالَ السَّعْتَرُ وَ الْمِلْحُ وَ النَّانْخَواهُ وَ الْجَوْزُ إِذَا اجْتَمَعْنَ فَقِيلَ لَهُ وَ لِأَيِّ شَيْ‌ءٍ تَصْلُحُ هَذِهِ الْأَرْبَعَةُ إِذَا اجْتَمَعْنَ فَقَالَ النَّانْخَواهُ وَ الْجَوْزُ يُحْرِقَانِ الْبَوَاسِيرَ وَ يَطْرُدَانِ الرِّيحَ[4]

یعنی چهار چیز بینایی را جلا می‌دهد و نفع دارند و ضرر ندارند عرض شد آن چهار چیز چیست؟ فرمود آویشن و نمک زمانی که جمع شوند و زنیان و مغز گردو زمانی که جمع بشوند عرض شد چه فوائدی دارند؟ فرمود زنیان و گردو بواسیر را می‌سوزانند و باد را طرد می‌کنند.

در این روایت صحبت از درمان است زیرا می‌فرماید بواسیر سوزانده می‌شود. سبب خشک شدن بواسیر نر می‌شود و بعد می‌افتد و از بین می‌رود. شاید سوزاندن به معنای سوزانده شدن بواسیر ماده هم باشد مانند زخمی که آن را می‌سوزانند.

می‌گویند گرم مزاج ها نباید چیزهای گرم مصرف کنند. ولی معلوم نیست که درست باشد چون دیده ایم که افراد گرم مزاج چیزهای گرم مصرف کنند خوب است. مانند افرادی که در مکان های گرمسیر هستند غالبا صفراوی هستند و خرما هم زیاد می‌خورند.

معلوم می‌شود افرادی که در مکان های گرمسیر هستند غذاهای گرم هم باید بخورند. یا ماهی که خیلی گرم است در مکان سرد سیر زیاد است. در قطب غیر از ماهی چیز دیگری پیدا نمی‌شود. باید روی این موارد تحقیق بشود. گیلاس سرد ترین میوه است ولی در خراسان قرار دارد. خرما در گرمای تابستان میرسد.

بنده نمی‌گویم این مطلب صد در صدی است بلکه جای کار دارد. چون ما قانونی هم داریم که گرم با سرد و سرد با گرم درمان می‌شود.

داروی ترکیبی برای درمان بواسیر

كَانَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع كَثِيراً مَا يَأْمُرُنِي بِاتِّخَاذِ هَذَا الدَّوَاءِ وَ يَقُولُ إِنَ‌ فِيهِ‌ مَنَافِعَ‌ كَثِيرَةً وَ لَقَدْ جَرَّبْتُهُ فِي‌ الْأَرْيَاحِ وَ الْبَوَاسِيرِ فَلَا وَ اللَّهِ مَا خَالَفَ تَأْخُذُ هَلِيلَجَ أَسْوَدَ وَ بَلِيلَجَ وَ أَمْلَجَ أَجْزَاءً سَوَاءً فَتَدُقُّهُ وَ تَنْخُلُهُ بِحَرِيرَةٍ ثُمَّ تَأْخُذُ مِثْلَهُ لَوْزاً أَزْرَقَ وَ هُوَ عِنْدَ الْعِرَاقَيْنِ مُقْلٌ أَزْرَقُ فَتَنْقَعُ اللَّوْزَ فِي مَاءِ الْكُرَّاثِ حَتَّى يُمَاثَ فِيهِ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً ثُمَّ تَطْرَحُ عَلَيْهَا هَذِهِ الْأَدْوِيَةَ وَ تَعْجِنُهَا عَجْناً شَدِيداً حَتَّى يَخْتَلِطَ ثُمَّ تَجْعَلُهُ حَبّاً مِثْلَ الْعَدَسِ وَ تَدْهُنُ يَدَكَ بِالْبَنَفْسَجِ أَوْ دُهْنِ خَيْرِيٍّ أَوْ شَيْرَجٍ لِئَلَّا يَلْتَزِقَ ثُمَّ تُجَفِّفُهُ فِي الظِّلِّ فَإِنْ كَانَ فِي الصَّيْفِ أَخَذْتَ مِنْهُ مِثْقَالًا وَ إِنْ كَانَ فِي الشِّتَاءِ مِثْقَالَيْنِ وَ احْتَمِ مِنَ السَّمَكِ وَ الْخَلِّ وَ الْبَقْلِ فَإِنَّهُ مُجَرَّب‌[5]

یعنی امام رضا بسیار به من این دواء را سفارش می‌کرد و می‌فرمود در این دارو منافع زیادی دارد. راوی می‌گوید در التهابات و دردهای بواسیر این دارو را تجربه کردم به خدا قسم جواب داد هلیله سیاه و بلیله و آمله به مقدار مساوی آسیاب و الک می‌شوند با یک پارچه (مانند گاز کنایه از بسیار نرم شدن است و خوب آسیاب بشوند) هم اندازه هر کدام لوز ازرق که نزد عراقی ها مقل ازرق را در آب تره قرار می‌دهی تا اینکه سی شب در آن آب بماند(بعد از سی شب مقل ازرق در آب تره حل می‌شود و چیزی از آن باقی نمی ماند مقدار آب باید طوری باشد که روی مقل را بگیرد و نباید مقل آسیاب شده باشد) سپس سه دارو روی آن ریخته می‌شود و خوب ورز داده شود تا خوب مخلوط بشوند و تبدیل به قرص می‌کنی مانند دانه عدس و دستت را با روغن بنفشه یا روغن شب بو یا روغن کنجد چرب می‌کنی تا به دست نچسبد سپس در سایه خشک می‌شود و اگر در تابستان است یک مثقال و اگر در زمستان است دو مثقال مصرف می‌کنی و زمان مصرف این دارو از ماهی و سرکه و سبزیجات پرهیز کن و این داروی تجربه شده است.

بعض از مقل ها که تقلبی هستند در آب حل نمی‌شوند و تبدیل به لجن می‌شوند. بنابراین مقل خوب این است که مانند قند در آب حل بشود.

تره نباید شسته بشود، و این راز این دارو است. اگر شسته بشود فقط تفاله تره می‌ماند.

تره باید در هاونگ های سنگی بزرگ کوبیده بشود و یا با چرخ گوشت له بشود و یا با سبزی خورد کن له بشود و بعد از یکی دو ساعت با دست فشار داده بشود آب آن خارج می‌شود و شامل تمام تره ها می‌شود و شاید تره کوهی از همه بهتر باشد.

هلیله با بلیله فرق می‌کند. برخی بلیله را به جای هلیله کابلی می‌گیرند در حالیکه بلیله گرد و صاف است ولی دم دارد مشخصه آن دم آن است. آمله هم از همین سنخ است ولی ریز تر است و بدون هسته باید باشد له شده است مانند آلویی که هسته آن را در آوردند به آن شکل است.

امام وقتی می‌فرماید این دارو منافع زیاد دارد یعنی واقعا زیاد دارد.

امام نفرمود این دارو برای چه چیز مفید است. ولی تجربه ما هم همین است. سوراخ قلب، مشکل دریچه مترال و مشکل خونریزی در بدن و مشکل کم خونی در بدن را درمان می‌کند و برای بواسیر هم مفید است. اگر بگویم درمان کل بیماری ها یا بیشتر بیماری ها است گزاف نگفته ام. ما به این دارو قرص خون می‌گوییم. سولفات اسید و آهن که می‌خورند بسیار ضرر دارد. می‌توانند از

چهار چیز طبائع چهار گانه را تعدیل می‌کنند مانند انار سورانی و خرمای مَشان و سیب لبنانی و انگور رازقی و گمان من این است که قرص خون نیز طبائع را تعدیل می‌کند و مثلا اگر شخصی زیادی خون هم داشته باشد با خوردن قرص خون، حجم خون او تنظیم می‌شود. قرص خون درمان اصلی سرطان خون است. حتی برای افرادی که سرطان توده ای دارند نیز درمان است.

صحبت راجع به بواسیر است. بیماری صعب العلاج که در طب شیمیایی درمان خاصی برای آن وجود ندارد و با عمل جراحی موقت درمان می‌کنند و دوباره عود می‌کند. امروز درمانی که قدری پیچیده است می‌خوانیم.

احتمالات قطع بواسیر را بررسی کردیم که مراد چیست ولی این دارو درمان است.

از مجموع روایات استفاده می‌شود که دو چیز در درمان بواسیر نقش اساسی دارد و آن تره و مغز گردو است. در دارویی که دیروز خواندیم آب تره سفارش شده بود و در درمان امروز تره و مغز گردو اساس است.

این دارو درمان چهار مرحله ای دارد.

در روایت آمده است:

حَضَرْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ بِهِ الْبَوَاسِيرُ الشَّدِيدُ وَ قَدْ وُصِفَ لَهُ دَوَاءٌ سُكُرُّجَةٌ مِنْ نَبِيذٍ صُلْبٍ لَا يُرِيدُ بِهِ اللَّذَّةَ وَ لَكِنْ يُرِيدُ بِهِ الدَّوَاءَ فَقَالَ لَا وَ لَا جُرْعَةً قُلْتُ لِمَ؟ قَالَ حَرَامٌ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَجْعَلْ فِي شَيْ‌ءٍ مِمَّا حَرَّمَهُ دَوَاءً وَ لَا شِفَاءً خُذْ كُرَّاثاً بَيْضَاءَ فَتَقْطَعُ رَأْسَهَا الْأَبْيَضَ وَ لَا تَغْسِلْهُ وَ تَقْطَعُهُ صِغَاراً صِغَاراً وَ تَأْخُذُ سَنَاماً فَتُذِيبُهُ وَ تُلْقِيهِ عَلَى الْكُرَّاثِ وَ تَأْخُذُ عَشْرَ جَوْزَاتٍ فَتُقَشِّرُهَا وَ تَدُقُّهَا مَعَ وَزْنِ عَشْرِ دَرَاهِمَ جُبُنّاً فَارِسِيّاً وَ تُلْقِي الْكُرَّاثَ عَلَى النَّارِ فَإِذَا نَضِجَ أَلْقَيْتَ‌ عَلَيْهِ الْجَوْزَ وَ الْجُبُنَّ ثُمَّ أَنْزَلْتَهُ عَنِ النَّارِ فَأَكَلْتَهُ عَلَى الرِّيقِ بِخُبْزٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ أَوْ سَبْعَةً وَ تَحْتَمِي عَنْ غَيْرِهِ مِنَ الطَّعَامِ وَ تَأْخُذُ بَعْدَهَا أَبْهَلَ مُحَمَّصٍ قَلِيلًا بِالْخُبْزِ وَ جَوْزٍ مُقَشَّرٍ بَعْدَ السَّنَامِ وَ الْكُرَّاثِ تَأْخُذُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ نِصْفَ أُوقِيَّةٍ دُهْنَ شَيْرَجٍ عَلَى الرِّيقِ وَ أُوقِيَّةً كُنْدُرَ ذَكَرٍ تَدُقُّهُ وَ تَسْتَسْقِهِ وَ تَأْخُذُ بَعْدَهُ نِصْفَ أُوقِيَّةٍ شَيْرَجَ آخَرَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ تُؤَخِّرُ أَكْلَكَ إِلَى بَعْدِ الظُّهْرِ تَبْرَأُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‌[1]

یعنی تره سفید بگیر و سر سفید آن را قطع کن و تره را نشوی و تره ها را ریز ریز کن و روغن کوهان شتر بگیر و روغن را روی تره بریز (به نظر می‌رسد به اندازه ای که روی تره گرفته بشود چون لفظ علی دارد) و ده گردو بگیر و آن را آسیاب و نرم می‌کنی به همراه ده درهم(سی و دو گرم نیم که هفت مثقال است) پنیر فارسی و تره را روی آتش قرار می‌دهی و زمانی که پخته شد پنیر و گردو روی آن تره می‌ریزی( درحالیکه هنوز تره روی آتش است) و سه روز ناشتا با نان بخور و از غذاهای دیگر باید پرهیز کنی و بعد از آن ابهل کم تفت داده شده بدون روغن با نان و گردو مصرف شود و به همراه نام خداوند صد و شش گرم روغن ارده کنجد ناشتا بخور و دویست و دوازده گرم کندر نر(سفت سفید و کشیده) آسیاب شده بدون روغن مصرف کن و در سه روز آخر صد و شش گرم روغن ارده کنجد مصرف می‌کنی و غذا را برای بعد از ظهر مصرف می‌کنی ان شاء الله خوب می‌شوی.

 نکات روایت

درمان با این دارو چهار مرحله دارد که هر مرحله سه روز تا یک هفته است.

مرحله اول تره نبطی که قسمت سفید آن دور ریخته شده است، بدون اینکه شسته بشود با روغن کوهان شتر روی آتش پخته می‌شود به همراه ده عدد مغز گردو و ده درهم (یعنی 32 گرم و نیم ) پنیر ایرانی و فارسی که روی تره های پخته شده ریخته شده و با تره مدتی پخته شده است، با نان به عنوان صبحانه خورده می‌شود و در مدت مصرف غذای دیگر خورده نشود.

مرحله دوم سه روز دیگر ابهل تفت داده شده با نان و مغز گردو صبح مصرف کنند.

مرحله سوم سه روز بعدی نصف اوقیه (یعنی صد و شش گرم) شیرج (یعنی روغن ارده کنجد) و دویست و دوازده گرم کندر آسیاب شده خورده بشود.

مرحله چهارم صد و شش گرم روغن کنجد به مدت سه روز.

در مرحله آخر می‌توان غذای دیگر خورد ولی باید بعد از ظهر غذا خورده بشود و صبح غذا نباید مصرف بشود.

گاهی روغن از خود کنجد می‌گیرند و گاهی روغن کنجد را از ارده می‌گیرند به نظر می‌رسد روغن شیرج از ارده گرفته می‌شود و بو دار هم هست.

هر «اوقیه» به مقدار دویست و دوازده گرم است که نصف اوقیه می‌شود صد و شش گرم. البته اوزان در هر کشوری متفاوت است. در عراق اوقیه به سیصد و خورده ای می‌گویند ولی آنچه من تحقیق کردم دویست و دوازده گردم است.

ابهل میوه درخت ارز است.

مقدار تره ظاهرا یک بوته برای هر روز است. چون فرموده است «بیضاء» و این لفظ برای یک بوته استعمال می‌شود بنابراین یک بوته از تره کافی است. هر بوته چهار یا پنج شاخه دارد. خوراک یک نفر که سیر بشود. به مدت سه روز الی یک هفته است.

پنیر ایرانی از گاوهایی است که از گیاهان ایران تغذیه کرده اند. ده درهم 32 گرم و نیم است.

سه نوع تره داریم. یک تره، شامی است که ریشه آن شبیه پیاز و قرمز رنگ است. در ایران از این تره وجود ندارد. تره ای وجود دارد به نام تره نبطی که تقریبا تره ایران است. نبط قومی است که ما بین عراق زندگی می‌کنند. اراک در اصل عراق بوده است. عراق عرب و عراق عجم داشته ایم. در منطقه بین عراق و اراک تره می‌روید که به اهالی این منطقه به نبطی معروف بوده اند. یکی از خصوصیت زنان نبطی این است که مانند زنان هاشمی تا شصت سال حیض می‌شوند. تره ای که در این منطقه رشد می‌کند، تره نبطی نام دارد. نشانه تره نبطی این است که ریشه آن سفید رنگ است. تره سوم، تره کوهی است.

ما دو نسخه درباره این روایت داریم یک نسخه می‌فرماید «کراثا نبطیا» و نسخه دیگر می‌فرماید «کراثا بیضاء» که هر دو درست است زیرا تره نبطی ساقه سفید دارد.

اگر کسی بتواند تره ای استفاده کند که کود شیمیایی یا حیوانی به آن نداده باشند و تره تمییز باشد خیلی خوب است.

اگر امروز مردم ریشه سفید تره را دور می‌ریزند به جهت این روایت است که می‌فرماید قسمت سفید تره دور ریخته بشود.

قانون کلی درباره تره در داروی بواسیر داریم که شسته نباید بشود بلکه تره هیچ موقع نباید شسته بشود. روایتی داریم که می‌فرماید امام رضا در باغ تره می‌خورد بدون اینکه شسته بشود به او عرض شد به این تره کود داده شده است امام فرمود چیزی از کود به تره نمی‌چسبد و این تره درمان بواسیر است.

به عقیده بنده تره نشسته درمان بواسیر است. رازی در تره است و آن اینکه هفت قطره از بهشت روی آن می‌چکد. اگر گل داشته باشد می‌توان جدا کرد. اگر سم زده می‌شود نباید مصرف بشود. افرادی که دارو تهیه می‌کنند باید از جاهای مطمئن تهیه کنند.

در دارویی که دیروز خواندیم و در آن آب تره داشت باید تره نشسته آب آن گرفته بشود زیرا اگر تره شسته بشود حتما آب آن کپک خواهد زد.

داروی پیچیده ای است. البته این روایت ابهاماتی دارد. ممکن است که کسی از روایت استفاده کند که مرحله اول و دوم باهم است. یعنی در سه روز اول دو مرحله تمام می‌شود. که جمعا سه روز می‌شود.

ابهل قاعده آور است.

مراد از «بعدَها» بعد از سه روز است و احتمال ضعیف این است که مراد بعد از خوردن تره و روغن کوهان، ابهل خورده بشود که در این صورت مدت درمان از دوازده روز به شش روز کاهش می‌یابد که به نظر بنده درست نیست.

شاید از روایت استفاده بشود که در طول مدت این دارو بعد از ظهر می‌توان غذا خورد ولی ما از ابتداء روایت استفاده کردیم در سه مرحله اول غذای دیگر نباید خورده بشود.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
hm
  • 1
در 23 ساعت قبل، 1982Mostafa گفته است :

سلام. برای بواسیری که خونریزی دارد و موجب ایجاد شقاق هم شده چه داروهایی از داروخانه استاد باید تهیه شود؟ با توجه به اینکه نوبت گرفتن از استاد بسیار دشوار است، خواهشمندم

سلام . برای شقاق یک دارو نیاز است و برای خود بواسیر و درمان آن هم دارو جدا نیاز است.

مطلب کامل در لینک زیر آمده

http://tebeslami.net/درمان-بواسیر/2644

مقدار دارو بسته به میزان مشکل است. تا بهبودی باید دارو مصرف شود.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

مطلب زیر را مطالعه کنید. استفاده مستمر از سویق سنجد هم بواسیر هم مشکل ناخن را درست می کند

http://tebeslami.net/درمان-بواسیر/2644

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در در 8/21/2016 در 15:02، هااادی گفته است :

درمان بیماری های مقعد (بواسیر)

 

 این بیماری محل ابتلا است، بواسیر بیماری شایع و شناخته شده است

مطلب بسیار خوبی است اما خیلی طولانی شده است. دقت کنید

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

سلام

آقایی،بعد ازاجابت مزاج،به علت یبوست ویاحتی بدون یبوست،گاهی دچارخونریزی ودرد ازناحیه مقعدمیشه.ظاهرمقعدبعد ازخونریزی زخم یا شکافی نداره،ولی ورم داره.تاچندروز این درد وخونریزی همراه این فردهستش و بعدازچند روزازبین میره.چه دارویی رو صلاح میدونیدمصرف کنه؟هم برای تسکین دردبصورت اورژانسی وهم برای ازبین رفتن دائمی بواسیر.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

آیا استعمال دخانیات مثلا سیگار،میتونه یک عامل یبوست و بواسیر باشه؟ بلند کردن جسم سنگین هم میتونه بواسیر ایجاد کنه؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

طرز استفاده بلادر

 

بلادر ----  ابتدا یک منقل یا زغال آماده می کنید و یک گلدان روی آن وارونه قرار می دهید تا سوراخ ته آن به بالا باشد و آتش هم خفه نشود. سپس یک دانه بلادر را به سه قسمت تقسیم می کنید و هر قسمت را درون آتش می اندازید و به صورتی قرار می گیرید تا دود به محل دانه های بواسیر برسد. بعد از دفعه اول چند دقیقه کنار می روید و قسمت دوم را استفاده می کنید و به همین صورت قسمت سوم. تذکر جدی : دود بلادر مقداری سمی است. حتما از ماست استفاده کنید و از دودش تنفس نکنید.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

سلام. برای بواسیری که خونریزی دارد و موجب ایجاد شقاق هم شده چه داروهایی از داروخانه استاد باید تهیه شود؟ با توجه به اینکه نوبت گرفتن از استاد بسیار دشوار است، خواهشمندم نام و نحوه مصرف داروهای مورد نیاز را بفرمایید.

برای طهارت از آب سرد باید استفاده شود یا آب گرم؟.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

سلام .اگر بواسیر زایده دارد ، پودر سعد کوفی را هنگام طهارت گرفتن به موضع ساییده و بعد بشویید . و در صورت خونریزی از داروی قرص خون استفاده کنید . تره هم مفید است . و با اب سرد طهارت بگیرید .

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 19 ساعت قبل، 1982Mostafa گفته است :

سلام. برای بواسیری که خونریزی دارد و موجب ایجاد شقاق هم شده چه داروهایی از داروخانه استاد باید تهیه شود؟ با توجه به اینکه نوبت گرفتن از استاد بسیار دشوار است، خواهشمندم نام و نحوه مصرف داروهای مورد نیاز را بفرمایید.

برای طهارت از آب سرد باید استفاده شود یا آب گرم؟.

از پاسخ داده شده بسیار سپاسگزارم. از کارشناس محترم طب اسلامی و مدیر محترم سایت تقاضا دارم، مقدار مصرف این داروها و در صورت لزوم داروهای تکمیلی را هم بفرمایند. مرد ۳۵ ساله ، روزانه چند قرص خون باید مصرف کند ؟ مصرف سبزیجات خام یا پخته در زمانیکه از قرص خون استفاده می شود، مجاز است؟ و همچنین آیا داروی بواسیر و داروی شقاق استاد قابل استفاده هستند ؟ به چه میزان؟

با تشکر 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

ممنون بابت پاسخگویی 

ولی چرا در کتاب های ترجمه شده حاج اقا اسمی از بلادر برده نشده؟؟

و اینکه چند بار و به فاصله چند روز بلادر مصرف بشه؟

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
در 10 ساعت قبل، محمدرضا گفته است :

ممنون بابت پاسخگویی 

ولی چرا در کتاب های ترجمه شده حاج اقا اسمی از بلادر برده نشده؟؟

و اینکه چند بار و به فاصله چند روز بلادر مصرف بشه؟

معمولا با یک بار استفاده خوب می شود اگر خوب نشد یک هفته بعد تکرار کنند.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

سلام من دكتر بهم ٥ تا بلادر داد دود كردم و خوب نشدم . حساسيت هم پيدا كردم همه ي دستگاه تناسليم التهاب و ورم و قرمز شد .بايد چكار كنم خوب شم؟ 

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0

بارداری: یکی از علت های مهم ایجاد بواسیر در زنان، بارداری و زایمان می باشد. تغییرات هورمونی در این دوران و بزرگ شدن شکم  و افزایش وزن دو علت مهم بواسیر بارداری در زنان می باشد. از طرفی دیگر بارداری با مشکل یبوست همراه است که از عوامل اصلی بواسیر می باشد. اکثر زنان در سه ماه اول بارداری و زایمان های طبیعی بواسیر را تجربه می کنند.

تو بارداری و زایمان طبیعی هست عزیزم اما اگه هنوز خوب نشده و خونریزی داری این سایت بهت کمک میکنه که یا خودت تو خونه درمان کنی خوتو و یا بری واسه لیزر بواسیر :

https://jarah.clinic/

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 0
  • 0

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×