رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
هااادی

تپش قلب

سوال

گاهی اوقات قلب دچار تپش شدید می‌شود طوری که انسان ضربان و صدای تپش را احساس می‌کند و شاید فکر کند که در حال سکته است، ولی این بیماری خیلی سخت نیست و نوعاً معلول مشکلات معده است. درمان‌های خوب و قطعی برای این بیماری در روایات آمده است.

 اولین درمان حجامت بین دو کتف (عام) است، در رساله ذهبیه آمده: یعنی «(حجامت) بین دو کتف برای تپش قلب مفید است که در اثر پر شدن معده و گرمی است.» یکی از علل تپش قلب پر شدن معده و دیگری گرمی صفرا است و در این حالت حجامت بین دو کتف درمان است اما اگر علت چیز دیگری باشد درمان هم باید متفاوت باشد. شاید گفته شود مراد از امتلا پر شدن رگ از خون باشد که همان غلبه دم است ولی این دوراست زیرا در روایات چنین تعبیری نیامده و همیشه تعبیر امتلا درباره معده و سیری مفرط به‌کاررفته است.

 دومین درمان داروی جامع امام رضا (ع) است، در روایت آمده:  «شکایت کردم به امام جواد (ع) از سردی معده و تپش قلب، امام فرمودند شما کجایید از داروی پدرم که همان داروی جامع است، عرض کردم ای فرزند رسول خدا آن چیست؟ امام فرمودند نزد شیعه معروف است، عرض کردم آقای من و مولای من، من مانند یکی از شیعیان هستم، ترکیب آن را برای من بیان کن تا خود را با آن درمان کنم و به مردم بدهم، امام فرمودند زعفران و عاقرقرحا و سنبل‌الطیب و هل و بنج و خربق سفید و فلفل سفید هرکدام به‌اندازه مساوی (هرکدام یک واحد) و ابرفیون به‌اندازه دو واحد همه را نرم آسیاب کن و با یک گاز (حریر) الک کن و به‌اندازه دو برابر وزن دارو به آن عسل کف گرفته‌شده اضافه شود و مخلوط شود و به کسی بدهید که تپش قلب و سردی معده دارد، همراه با آب زیره، به اذن خدا خوب می‌شود.» برای تهیه آب زیره باید زیره را در آب جوشاند و آب آن را صاف کنند. استفاده از حریر برای الک کردن الزامی نیست بلکه مراد همان الک ریز است. نشانه سردی معده نفخ و گاز معده است و هضم نشدن غذا یا کندی هضم غذا، به‌طور طبیعی غذا باید بعد از هشت ساعت از بدن خارج شود.

 سومین درمان مرکب دو است، در کتاب طب الائمه (ع) آمده:  «این دارویی است برای تپش قلب و بلند نفسی و معده درد و تقویت معده.»

 

 

دوستان لطفا به این لینک مراجعه کنن و درخواست کنن متن سخنان استاد رو تکمیل کنند

http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Tabrizian/teb/94

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×