رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
هااادی

ضربان قلب و بلند نفسی

سوال

ضربان قلب همراه با بلند نفسی است، شخص علاوه بر تپش شدید قلب دچار حالتی شبیه تنگی نفس شده و نفس‌بریده و با صدای بلند نفس می‌کشد.

 اولین درمان مرکب چهار است، شاخص‌ترین درمان این بیماری مرکب چهار است و این دارو درمان دیابت نیز هست. در روایت درباره مرکب چهار آمده:  «این برای پهلودرد مفید است و برای شکم‌درد و باد (التهاب) شکم و باد مفاصل و کسی که نمی‌تواند ادرار کند (پروستات) و برای کسی که کنترل ادرار ندارد و برای ضربان قلب و بلند نفسی و نفخ و احساس سیری مفرط ...»

 دومین درمان مرکب دو است، مرکب دو درمان خوبی برای بیماری‌های معده است، در روایت درباره مرکب دو آمده:  «این دارو برای تپش قلب مفید است و برای بلند نفسی و معده‌درد.» ملاحظه می‌کنید که در هر دو درمان علاوه بر تپش و ضربان قلب و بلند نفسی اشاره به مشکلات معده و گوارش هم شده است و شاید بتوان گفت که بین این بیماری‌ها رابطه‌ای وجود دارد و احتمال دارد که مشکلات معده سبب تپش قلب و بلند نفسی شود.

 سومین درمان ثفا است، در روایت آمده:  «ثفا درمان کل بیماری‌هاست، انواع ورم و ضربان دارویی بهتر از ثفا ندارد.» در مورد اینکه ثفا چیست سه احتمال وجود دارد، ثفا یا زنیان است یا خردل است یا تخم شاهی، با توجه به خواصی که برای آن ذکرشده به‌احتمال‌قوی همان زنیان است. نام دیگر زنیان نانخواه است و مقدار مصرف هم به‌اندازه صدق است و حداقل باید یک قاشق مرباخوری مصرف نمود.

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×