رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
هااادی

کم خونی

سوال

از نشانه‌های کم‌خونی زرد شدن چهره و تار شدن دید بعد از برخاستن است، امروزه علی‌رغم آنکه مردم گرسنه نیستند ولی براثر ناسالم بودن غذا و آلودگی هوا مشکل کم‌خونی دارند.

اولین درمان گوشت است، گوشت موجب زیادشدن خون می‌شود به‌شرط آنکه بریان شود، در روایت آمده:  «امام کاظم (ع) به من فرمودند چرا این‌قدر صورتت زرد است؟ عرض کردم مبتلا به تب شدید شدم، امام فرمودند گوشت بخور، من هم گوشت خورم و بعد از یک هفته امام مرا دید درحالی‌که صورتم هنوز زرد بود، امام فرمودند آیا به تو نگفتم که گوشت بخور، گفتم از زمانی که به من فرمودید غیر از گوشت نخوردم، امام فرمودند چگونه گوشت می‌خوری؟ گفتم آب پز، امام فرمودند بریان بخور، بعد از یک هفته امام به دنبال من فرستاد و خون به چهره من برگشت، امام فرمودند حالا خوب است.» تب گوشت و خون را کم می‌کند. در این روایت ابتدا امام فرمودند گوشت بخور سپس فرمودند که گوشت را به‌صورت کباب یا بریان بخور و مشکل رفع شد، حال این تردید به وجود می‌آید که در باقی موارد مانند توصیف به مصرف به هم آیا چنین مسائلی وجود دارد یا با توجه به اطلاق در روایت می‌توان به را به هر صورت (خام یا پخته) مصرف کرد، البته این احتمال وجود دارد که افراد مختلف باشند و بعضی صرفاً با خوردن گوشت مشکل کم‌خونی آن‌ها حل شود ولی برخی افراد باید به‌صورت کباب مصرف کنند؛ بنابراین ماهم به افراد توصیه می‌کنیم ابتدا صرفاً گوشت بخورند و اگر نتیجه نداد می‌گوییم گوشت را به‌صورت کباب مصرف کنند.

کم‌خونی در اثر کمبود هموگلوبین است یا گلبول قرمز یا پلاکت است. اولین درمان گوشت کباب یا بریان است که باید به‌عنوان غذا مصرف شود و درمان دارویی محسوب نمی‌شود، 

 دومین درمان کم‌خونی باقلا است، باقلا اولین درمان دارویی کم‌خونی است و خون‌ساز است و یک درمان ریشه‌ای به‌حساب می‌آید زیرا مغز استخوان را ترمیم و زیاد می‌کند و مغز استخوان عضوی است که خون تولید می‌کند. امام صادق (ع) می‌فرمایند:  «خوردن باقلا مغز استخوان را زیاد می‌کند و سبب تولید خون تازه می‌شود.» البته امروزه معروف است که مصرف باقلی برای افراد صفراوی و کم‌خون بد است و به آن حساسیت دارند و سبب می‌شود که خون آن‌ها بسوزد، ولی این باقلی که به آن حساسیت دارند باقلی بازار است که به آن کود شیمیایی زیادی می‌دهند تا محصول بیشتری بگیرند اما اگر باقلی را طبیعی پرورش دهند این‌گونه نیست، باقلی طبیعی ریز است. در این روایت اشاره به مغز استخوان ساق پا شد و احتمال دارد که این اشاره از جهت مثال بوده و اختصاص به آن نداشته باشد و شامل کل مغز استخوان شود زیرا در آن زمان مردم تنها با مغز استخوان ساق پا آشنا بودند. در روایت سفارش شده که باقلی با پوست خورده شود. افرادی که دچار سرطان خون هستند در اصل مغز استخوان آن‌ها دچار مشکل شده و بعید نیست که باقلی برای سرطان خون مفید باشد.

برای از بین بردن موی زائد اگر بعد از کندن مو پوست سبز باقلی را له کرد و مرتب روی محل بمالند پس از مدتی حدود ده روز دیگر مو رشد نمی‌کند یا خیلی ریز می‌شود.

 سومین درمان شکر است، مراد از شکر، شکری است که از نیشکر تهیه‌شده باشد و این دومین درمان دارویی کم‌خونی است، در روایت آمده:  «امام صادق (ع) حجامت کردند و به کنیز (یا دختر) امر کردند که سه تا قند بیاور، سپس فرمودند زیرا شکر بعد از حجامت وارد می‌کند خون صاف و حرارت را قطع می‌کند.» بعد از حجامت به علت کم شدن حجم خون، مغز دستور تولید خون می‌دهد و اگر شکر مصرف شود به تولید خون کمک می‌شود و سبب می‌شود که خون صاف تولید شود. در نقل دیگری آمده:  «خون زیاد برمی‌گرداند و نیرو را زیاد می‌کند.» مراد از برمی‌گرداند، تولید خون است و ازآنجاکه مقید به بعد از حجامت نکرده می‌توان گفت که شکر به‌طور مطلق خون‌ساز است.

 چهارمین درمان تره است، سومین درمان دارویی کم‌خونی تره است، در روایت آمده:  «در مدینه به بیماری سختی مبتلا شدم و نزد امام کاظم (ع) آمدم، امام فرمودند می‌بینم صورتت زرد است، عرض کردم بله، امام فرمودند تره بخور، من هم خوردم و خوب شدم.» البته زردی چهره می‌تواند معلول صفرا هم باشد ولی به قرینه روایات دیگر که در بخش بعدی آمده، نتیجه می‌گیریم که مراد کم‌خونی بوده.

در این بخش برای کم‌خونی چهار درمان معرفی شد که یکی غذا و سه درمان دیگر دارو هستند، اگر بخواهیم که یک داروی ترکیبی بسازیم که همه خواص را دارا باشد، می‌توانیم هر سه درمان دارویی شامل باقلی، شکر و تره، که البته باید خشک و آسیاب شوند و چهار ترکیب قرص خون که شامل مقل ازرق، هلیله سیاه، بلیله، آمله مُقَشَر است را باهم و به‌اندازه مساوی ترکیب نمود و به‌عنوان داروی خون‌ساز استفاده کرد. هر یک از اجزا این دارو یک خاصیت دارد، شکر برای هموگلوبین و تره برای پلاکت و باقلی برای گلبول قرمز مفید است زیرا مغز استخوان را زیاد می‌کند. مصرف این دارو را تا جایی ادامه دهند که مشکل کم‌خونی حل شود و نشانه آن قرمز شدن پشت پلک است. 

 

دوستان لطفا به این لینک مراجعه کنن و درخواست کنن متن سخنان استاد رو تکمیل کنند

http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Tabrizian/teb/94

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×