رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
هااادی

خونریزی

سوال

خون‌ریزی انواعی دارد، گاهی خون‌ریزی به شکل خون‌دماغ است، گاهی به شکل اسهال خونی است که خون‌ریزی در روده است، گاهی از طحال است و گاهی بواسیر خون‌ریزی می‌کند.

 اولین درمان تره است، در روایت آمده:  «جوانی به امام کاظم (ع) شکایت کرد، امام پرسید چه مشکلی دارد؟ پاسخ دادند طحال، امام فرمودند تره به او بدهید به مدت سه روز، تره به او دادند و خون‌ریزی قطع شد سپس خوب شد.» شاید بهترین درمان خون‌ریزی تره باشد. کار طحال صاف کردن خون است، طحال اجزا و گلبول‌های مرده را از خون جدا کرده و از راه روده بیرون می‌ریزد، اگر طحال ورم کند و بیمار شود گلبول‌های زنده را هم به شکل خون‌ریزی از بدن و از روده خارج می‌کند و به آن بیماری طحال می‌گویند. چون در این حالت مقدار پلاکت هم کم می‌شود اگر شخص دچار خون‌ریزی شود، خون‌ریزی بند نمی‌آید. ممکن است مصرف تره سبب درمان بیماری طحال شده و از خروج خون و پلاکت جلوگیری می‌کند و از این طریق خون‌ریزی هم درمان می‌شود ولی اگر به‌ظاهر روایت اکتفا کنیم تره باعث بالا قطع خون‌ریزی و زیادشدن خون می‌شود. در بحث درمان کم‌خونی روایتی آمد که می‌گوید شخص صورتش زرد شد و امام فرمودند تره بخور و شخص درمان شد، ظاهر روایت این است که خون زیاد شده و به قرینه روایتی که در اینجا (بحث خون‌ریزی) ذکر شد شاید بتوان گفت که خون‌ریزی قطع‌شده و یا خون تولیدشده و درنتیجه خون زیاد شد. طریقه مصرف تره هم این‌گونه است که هرروز بین صد و پنجاه گرم تا دویست و پنجاه گرم در روز مصرف شود، تره را می‌توان خشک هم مصرف کرد در این صورت آن را آسیاب کرده و هرروز حداقل یک تا دو مرتبه یک قاشق مصرف کنند، البته اگر ترکیب خون‌ساز (ترکیبات قرص خون به اضافه دارو‌های کم‌خونی) بدهند بهتر است.

 دومین درمان سوره ناس، فلق و توحید است، در روایت آمده:  « نیست کسی در حد کودکی که برایش بخوانند (یا خودش بخواند) سوره فلق و ناس هرکدام سه مرتبه و توحید صد مرتبه و اگر نتواند پنجاه مرتبه، مگر اینکه خداوند از او دور می‌کند کل مشکلاتی که از ناحیه جن یا بیماری‌های کودکان و بیماری قند و فاسدشدن معده و خون‌ریزی تا زمانی که به پیری برسد هرگز به این‌ها دچار نمی‌شود ...» این روایت از پیشگیری صحبت می‌کند.

 سومین درمان رقیه است، پیامبر (ص) می‌فرمایند:  «رقیه نیست (اثر ندارد) مگر در سه چیز، در زهر (گزیده شدن با حیوان زهردار) یا چشم‌زخم یا خونی که قطع نمی‌شود.»

امام باقر (ع) می‌فرمایند: «اگر رقیه زخم خواستید بخوانید، یعنی از درد و خون و هر چیزی که از آن ترس داری، دستت را روی زخم قرار بده و بگو بِسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ بِسْمِ اللَّهِ الْأَكْبَرِ مِنَ الْحَدِّ وَ الْحَدِيدِ وَ الْحَجَرِ الْمَلْبُودِ وَ النَّابِ الْأَسْمَرِ وَ الْعِرْقِ فَلَا يَنْعَرُ وَ الْعَيْنِ فَلَا تَسْهَرُ، سه مرتبه بخوان.»

 چهارمین درمان کاهو است، در روایت آمده:  «بر شما باد کاهو زیرا خون‌ریزی را قطع می‌کند.» ظاهر روایت این است که خون‌ریزی را قطع می‌کند هرچند عبارت «خون را قطع می‌کند» گاهی تعبیر می‌شود به جلوگیری از غلبه خون.

در روایت آمده:  «کاهو خون را صاف می‌کند.»

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

0 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

هنوز برای این سوال پاسخی ارسال نشده است


×