رفتن به مطلب
انجمن تخصصی طب اسلامی
  • 0
کبوتر

عوارض گیاهان دارویی

سوال

با سلام

من شنیدم که حتی مصرف دمنوش ها برای انسان مضر است. به علت وجود تانن که کبد را از کار می اندازد.

و نباید از یک گیاهی جایگزین چای به صورت روزانه و مانند چای مصرف کرد. بله چای مضر است. اما خوردن سایر گیاهان به صورت دمنوش مانند چای هم مضر است. اتفاقا شنیدم فردی به خاطر مصرف یک گیاه به صورت مداوم کبدش دچار مشکل شده (حالا دقیقا معلوم نیست واقعیت چه بوده)

 

و به جای دمنوش های گیاهی از دمنوش میوه ها مثل به و سیب استفاده کرد که این ضررها را ندارند.

یا دمنوش ها را متنوع کرد و یک نوع را همیشه نخورد فقط.

 

خلاصه

 

هر کدام  از داروهای ایت الله تبریزیان  احتمالا متشکل از ترکیبات فراوان و با مقدار زیاد از گیاهان دارویی هستند

آیا مصرف این همه دارو برای بدن ضرر ندارد؟

 

 

بله در کل در طب اسلامی آمده که دارو مانند صابون است که گرچه فوایدی دارد اما بدن را فرسوده می کند.

آیا این اصل در نظر گرفته شده است؟

به هر بیماری کلی دارو داده می شود که هر کدام مقدار زیادی داروی گیاهی دارد

آیا نمی توان با مقدار کمتر درمان کرد؟

ببینید مثلا آقای خیر اندیش برای درمان پسربچه نیوزلندی که از بدو تولد تا ده سالگی نمی توانست غذا بخورد فقط بارهنگ و عرق نعناع و عسل تجویز کرده تا سردی معده اش برطرف شود. http://www.aparat.com/v/GIYhv/درمان_شگفت_انگیز_پسر_نیوزیلندی_توسط_دکتر_حسین_خیراندیش

و همان همه ی مشکلات بچه را رفع کرد. اگر این بچه به این سایت مراجعه می گرد و شما تشخیص می دادید معده اش سرد است چه دارویی می دادید؟ بلغم زدا؟ خوب مشخص است مصرف بارهنگ و نعناع از بلغم زذا خیلی بهتر است. چون مقدار داروی کمتر و خیلی ساده تر وارد بدن می شود

 

 

 

آیا نیاز به بازبینی در الگوی درمان بیماران توسط شما وجود ندارد؟

کم کردن و ساده کردن مقدار دارو.

 

با تشکر

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

2 پاسخ به این سوال تا کنون داده شده است

Recommended Posts

  • 0

با سلام و تشکر
تشکر از علمای اسلام که به ما انسان ها کمک می کنند از این دریای بیکران زیبایی و علم و حیات بهره ببریم.

علمایی که اسلام را زنده نگه می دارند.
خدا أن شاأالله حفظ کند آیت الله تبریزیان را.
و همچنین سایر دوستانی که معارف اسلامی را نشر می دهند.


بسم الله الرحمن الرحیم

داستان آن فیل در تاریکی مولانا را حتما شنیده ایم همگی.
یکی در تاریکی دست فیل را می بیند. یکی پای فیل را و دیگری دم فیل را. و بعد تصور می کند که فیل یعنی فقط یعنی دم فیل یا گوش فیل یا ...


در دین هم ما باید سیستمی نگاه کنیم. یعنی همه ی اجزاء آن را بدست بیاوریم. جایگاه هر جزء و رابطه ی آن جزء با اجزاء دیگر را بدست بیاوریم. از همه زاوایا نگاه کنیم.و سیستم را استخراج کنیم.


مثلا در سیستم طب اسلامی.

جایگاه دارو کجاست. جایگاه تغذیه کجاست. راهبردهای تجویز دارو چیست. جایگاه تشخیص بیماری کجاست. استراتژی روش های درمانی چیست. انواع روش های درمانی چیست و ...


طراحی شبکه مسائل طب اسلامی .و ...

تا زمانی که  سیستم دقیق استخراج نشود وضع ما مانند همان فیل در تاریکی است. و آنچه ما طب اسلامی می نامیم در واقع پا یا سر یا خرطوم فیل است.

 

این کار غیر ممکن نیست. مثلا موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در زمینه سیستم سازی فعالیت می کنند.http://isin.ir/

مثلا سیستم تأمین اجتماعی اسلامی چگونه است؟ من در یک دوره کوتاه روش تحقیق کاربردی شرکت کردم. در قسمت خواهران.(من کاره ای نیستم)


در این زمینه دوره های تربیت محقق برگذار می کنند تا محققانی این مهارت را دقیقا بدست بیاورند تا بتوانند سیستم های دینی را استخراج کنند.

 


بعد از این مقدمه :


ما می دانیم که مثلا در اسلام :
راهبرد پرهیز از دارو تا جایی که ممکن است  وجود دارد.

 اما آیا خود شما عزیزانی که نام اسلام را بر سبکی که خود ارائه نموده اید قرار داده اید این راهبرد اسلام را پیاده سازی کردید؟

برای پیاده نمودن این راهبرد چه الگویی را یا چه مراحلی را به طبیبان خود آموزش دادید؟

 اسلام برترین است پس از مدلهای رقیب بهتراست. اگر بهتر نیست یعنی ما نتوانستیم آن محتوای علمی را از اسلام استخراج کنیم.
مثلا هرچه درمان ساده تر و با داروهای کمتری صورت بگیرد روش برتری هست.

پس اگر کسی سبک و الگویی دارد که  با تجویز کمتر دارو . یا با استفاده از داروهای ساده تر به درمان می پردازد، او اسلامی تر است. چرا ؟ چون راهبرد اسلام را رعایت کرده است.
 (البته این یک مثال است فقط  و در مثال مناقشه نیست)


یکی از اساتید برجسته ی طب سنتی  استاد حسین خیراندیش می گفت:

تا می توانید با غذا درمان کنید به دارو روی نیاورید.
تا می توانید با داروی مفرد درمان کنید  به داروی مرکب روی نیاورید
تا می توانید با داروی مرکب ساده درمان کنید به داروی مرکب  سنگین روی نیاورید.

حکیمی گفته است:
اگر طبیبی قبل از اینکه با غذا درمان کند به دارو روی بیاورد کمر به قتل بیمار بسته است.

 


اگر مقایسه کنیم بین طب مدرن و طب شیمیایی با طب سنتی :
من اطلاعات زیادی ندارم و لی به نظر می رسد داروهای گیاهی برتر از داروهای شیمیایی هستند. چون عوارض کمتری دارند ظاهرا. و اثر بیشتری دارند.

اما در مقایسه دیگری در مورد روش تجویز دارو، چه فرقی بین طبی که شما ارائه داده اید و طب مدرن وجود دارد؟

مثلا آیا اطبای شما اصولا بحثی از تغذیه ی فرد می کنند؟ آیا این سیر را در نظر می گیرند:

 
تا می توانید با غذا درمان کنید به دارو روی نیاورید.
تا می توانید با داروی مفرد درمان کنید  به داروی مرکب روی نیاورید
تا می توانید با داروی مرکب ساده درمان کنید به داروی مرکب  سنگین روی نیاورید.

پس چرا فردی مثل آقای حسین خیراندیش اغلب بدون نیاز به داروهای مرکب به درمان می پردازد ؟ (تا جایی که من می دانم)مثلا با نعناع و سرکه انگبین و توصیه به مصرف غذاهای سرد یا گرم .http://www.aparat.com/v/oAh3x/درمان_پسر_بچه_نیوزلندی_توسط_طبیب_ایرانی(حکیم_حسین_خیران

 

http://rasekhoon.net/media/3078

پس ما باید دانش ایشان را به شبکه مسائل طب اضافه کنیم. و زاویه دید ایشان به طب را هم به زاویه دیدی برای نگاه به گزاره های اسلامی اضافه کنیم. و...

چون ما داعیه اسلام داریم و داعیه طب اسلامی.

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
hm

×