گاهی درد کمر بخاطر درد ستون مهره است و گاهی به علت درد کلیهها در اثر وجود سنگ، اما بیشتر بخاطر ستون مهره است.
اولین درمان عوذه است، در روایتی آمده: «مردی از قبیله همدان از کمر درد به حضرت امیر (ع) شکایت کرد و آنقدر شدید بود که تا صبح نمیخوابید امام فرمودند دستت را بر موضع درد بگذار و سه مرتبه بگو وما كان لنفس ان تموت إلا باذن الله كتابا مؤجلا ومن يرد ثواب الدنيا نؤته منها، ومن يرد ثواب الاخرة نؤته منها وسيجزي الله الشاكرين، سپس هفت مرتبه سوره قدر را بخوان همانا به خواست خدا درمان خواهی شد.» دومین درمان کمردرد، این بیماری درمان ندارد و حتی پس از عمل جراحی هم از بین نمیرود، البته در طب اسلامی درمانهایی آمده است، شاید بعد از دعا مهمترین درمان این باشد، در روایت آمده: «لبنی عسل خشک (لبنی عسل جامد) و ساقه انجدان از هرکدام ده مثقال (چهل و شش و نیم گرم) و دو مثقال (حدود نه گرم) افتیمون، همه را جداگانه آسیاب کنید و با یک گاز یا پارچه نازک الک کنید به جز افتیمون، این نیاز به الک کردن ندارد، بلکه بیشتر آسیاب کنید، و همه را با عسلی که کف آن گرفته شده مخلوط کنید، وقت رفتن به رختخواب دو مثقال با آب ولرم مصرف شود.» لبنی عسل در حقیقت شیره یک گیاه است، که شیره درخت اصطرک است، این درخت بسیار شبیه درخت به است، و به شیره آن «لبنی» گفته میشود، لبنی عسل به نوع است، نوع جامد که به آن لبنی عسل جامد گفته میشود، و نوع مایع که به آن لبنی عسل میعه گفته میشود، و در روایات به اینها لبنی عسل و گاهی عسل لبنی گفته میشود، نوع مایع آن در درمان بواسیر مفید است و نوع جامد آن برای درمان کمردرد و شکمدرد استفاده میشود، در این روایت مراد نوع جامد لبنی عسل است که رنگ آن تیره و یا سیاه میباشد، البته نوع مایع آن به رنگ عسل است، نوع مایع هیچگاه خشک نمیشود و نوع جامد هم به راحتی حل نمیشود، هر دو آنها از درخت اصطرک گرفته میشود، نوع مایع را از طریق خراش تنه و شاخه درخت بدست میآورند و نوع جامد آن روی برگها جمع میشود، این درخت کمیاب است و در ترکی به درخت و شیره آن قره بخور گفته میشود. انجدان شباهت ظاهری زیادی به گلپر دارد ولی با آن متفاوت است و عطر هم ندارد، انجدان دو نوع است یکی انجدان معمولی و دیگری انجدان رومی، رنگ انجدان رومی بسیار نزدیک به سفید است ولی انجدان معمولی برگش کوچکتر و زرد رنگ است، وسط برگ انجدان لکهای تیره مانند زیره و یا به رنگ قهوهای وجود دارد، البته بعضی معتقدند که انجدان همان برگ و گل کُما است، همان کُما که از آن آنغوزه میگیرند، ولی به عقیده بنده انجدان با کما تفاوت دارد، و انجدان گیاهی کوتاهقد (حدود ۳۰ سانتیمتر) است. در روایت آمده «اصل الانجدان» که مراد میتواند ساقه یا ریشه باشد، در کتب لغت «اصل» به معنی پایینترین قسمت است، ولی اگر گفته شود اصل درخت، مراد ساقه درخت و همان قسمتی است که دیده میشود، اگر منظور از انجدان همان کما باشد، مراد از اصل، ساقه است، ساقه کما سبز رنگ و بدبو است. افتیمون یکی از بهترین درمانهای سودا است و امام صادق (ع) میفرمایند که بعضی گیاهان سودا را از طریق خونریزی دفع میکنند مانند افتیمون. با توجه به اینکه در این روایت افتیمون به عنوان یکی از درمانهای کمردرد معرفی شده، شاید بتوان گفت که سودا یکی از عوامل کمردرد است، نکته دیگر اینکه افتیمون آسیاب شده را هیچگاه نباید الک کرد زیرا همیشه دانههای ریزی وجود دارند که به راحتی آسیاب نمیشود و نباید آنها را جدا نمود. در پایان روایت میگوید که همه مواد با عسل کف گرفته شده مخلوط شود، امروزه عسلی که رایج است همان عسلی است که کفش گرفته شده و همیشه عسل باید به اندازه دو برابر مواد دیگر باشد به عنوان مثال اگر لبنی عسل و ساقه انجدان و افتیمون جمعاً ۱۰۰ گرم شوند باید آنها را با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط کرد.
سومین درمان تربت امام حسین (ع) است، جابر بن یزید جعفی روایت میکند: «بر امام باقر (ع) وارد شدم، و به او شکایت کردم از دو بیماری متضاد که اگر یکی را درمان کنم بیماری دیگر بدتر میشود، مبتلا به کمردرد و دلدرد بودم، امام فرمودند از تربت امام حسین استفاده کن ...» و بعد به او یاد داد که چگونه از تربت امام حسین (ع) نگهداری کند. پس تربت امام حسین (ع) درمان بیماریهای سخت و صعب العلاج میباشد.
چهارمین درمان گوشت حبارا (بوقلمون)، امام کاظم (ع) میفرمایند: «خوردن بوقلمون اشکالی ندارد، و درمان بواسیر است، و کمردرد، و به عمل همبستری کمک میکند (تقویت جنسی).»
پنجمین درمان هلیم است، البته برای درست کردن هلیم بهتر است از گندم کامل که سبوس دارد استفاده شود، ولی آنچه از روایات برمیآید در مورد هلیم، منظور از کمردرد همان ضعف جنسی است.
گاهی درد کمر بخاطر درد ستون مهره است و گاهی به علت درد کلیهها در اثر وجود سنگ، اما بیشتر بخاطر ستون مهره است.
اولین درمان عوذه است، در روایتی آمده: «مردی از قبیله همدان از کمر درد به حضرت امیر (ع) شکایت کرد و آنقدر شدید بود که تا صبح نمیخوابید امام فرمودند دستت را بر موضع درد بگذار و سه مرتبه بگو وما كان لنفس ان تموت إلا باذن الله كتابا مؤجلا ومن يرد ثواب الدنيا نؤته منها، ومن يرد ثواب الاخرة نؤته منها وسيجزي الله الشاكرين، سپس هفت مرتبه سوره قدر را بخوان همانا به خواست خدا درمان خواهی شد.»
دومین درمان کمردرد، این بیماری درمان ندارد و حتی پس از عمل جراحی هم از بین نمیرود، البته در طب اسلامی درمانهایی آمده است، شاید بعد از دعا مهمترین درمان این باشد، در روایت آمده: «لبنی عسل خشک (لبنی عسل جامد) و ساقه انجدان از هرکدام ده مثقال (چهل و شش و نیم گرم) و دو مثقال (حدود نه گرم) افتیمون، همه را جداگانه آسیاب کنید و با یک گاز یا پارچه نازک الک کنید به جز افتیمون، این نیاز به الک کردن ندارد، بلکه بیشتر آسیاب کنید، و همه را با عسلی که کف آن گرفته شده مخلوط کنید، وقت رفتن به رختخواب دو مثقال با آب ولرم مصرف شود.» لبنی عسل در حقیقت شیره یک گیاه است، که شیره درخت اصطرک است، این درخت بسیار شبیه درخت به است، و به شیره آن «لبنی» گفته میشود، لبنی عسل به نوع است، نوع جامد که به آن لبنی عسل جامد گفته میشود، و نوع مایع که به آن لبنی عسل میعه گفته میشود، و در روایات به اینها لبنی عسل و گاهی عسل لبنی گفته میشود، نوع مایع آن در درمان بواسیر مفید است و نوع جامد آن برای درمان کمردرد و شکمدرد استفاده میشود، در این روایت مراد نوع جامد لبنی عسل است که رنگ آن تیره و یا سیاه میباشد، البته نوع مایع آن به رنگ عسل است، نوع مایع هیچگاه خشک نمیشود و نوع جامد هم به راحتی حل نمیشود، هر دو آنها از درخت اصطرک گرفته میشود، نوع مایع را از طریق خراش تنه و شاخه درخت بدست میآورند و نوع جامد آن روی برگها جمع میشود، این درخت کمیاب است و در ترکی به درخت و شیره آن قره بخور گفته میشود. انجدان شباهت ظاهری زیادی به گلپر دارد ولی با آن متفاوت است و عطر هم ندارد، انجدان دو نوع است یکی انجدان معمولی و دیگری انجدان رومی، رنگ انجدان رومی بسیار نزدیک به سفید است ولی انجدان معمولی برگش کوچکتر و زرد رنگ است، وسط برگ انجدان لکهای تیره مانند زیره و یا به رنگ قهوهای وجود دارد، البته بعضی معتقدند که انجدان همان برگ و گل کُما است، همان کُما که از آن آنغوزه میگیرند، ولی به عقیده بنده انجدان با کما تفاوت دارد، و انجدان گیاهی کوتاهقد (حدود ۳۰ سانتیمتر) است. در روایت آمده «اصل الانجدان» که مراد میتواند ساقه یا ریشه باشد، در کتب لغت «اصل» به معنی پایینترین قسمت است، ولی اگر گفته شود اصل درخت، مراد ساقه درخت و همان قسمتی است که دیده میشود، اگر منظور از انجدان همان کما باشد، مراد از اصل، ساقه است، ساقه کما سبز رنگ و بدبو است. افتیمون یکی از بهترین درمانهای سودا است و امام صادق (ع) میفرمایند که بعضی گیاهان سودا را از طریق خونریزی دفع میکنند مانند افتیمون. با توجه به اینکه در این روایت افتیمون به عنوان یکی از درمانهای کمردرد معرفی شده، شاید بتوان گفت که سودا یکی از عوامل کمردرد است، نکته دیگر اینکه افتیمون آسیاب شده را هیچگاه نباید الک کرد زیرا همیشه دانههای ریزی وجود دارند که به راحتی آسیاب نمیشود و نباید آنها را جدا نمود. در پایان روایت میگوید که همه مواد با عسل کف گرفته شده مخلوط شود، امروزه عسلی که رایج است همان عسلی است که کفش گرفته شده و همیشه عسل باید به اندازه دو برابر مواد دیگر باشد به عنوان مثال اگر لبنی عسل و ساقه انجدان و افتیمون جمعاً ۱۰۰ گرم شوند باید آنها را با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط کرد.
سومین درمان تربت امام حسین (ع) است، جابر بن یزید جعفی روایت میکند: «بر امام باقر (ع) وارد شدم، و به او شکایت کردم از دو بیماری متضاد که اگر یکی را درمان کنم بیماری دیگر بدتر میشود، مبتلا به کمردرد و دلدرد بودم، امام فرمودند از تربت امام حسین استفاده کن ...» و بعد به او یاد داد که چگونه از تربت امام حسین (ع) نگهداری کند. پس تربت امام حسین (ع) درمان بیماریهای سخت و صعب العلاج میباشد.
چهارمین درمان گوشت حبارا (بوقلمون)، امام کاظم (ع) میفرمایند: «خوردن بوقلمون اشکالی ندارد، و درمان بواسیر است، و کمردرد، و به عمل همبستری کمک میکند (تقویت جنسی).»
پنجمین درمان هلیم است، البته برای درست کردن هلیم بهتر است از گندم کامل که سبوس دارد استفاده شود، ولی آنچه از روایات برمیآید در مورد هلیم، منظور از کمردرد همان ضعف جنسی است.
به اشتراک گذاری این پست
لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر